Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Aantal zuiver elektrische wagens groeit plots snel

Deel: LinkedIn

Campagne ‘Van Euh naar Aha’ moet Vlamingen overtuigen tot milieuvriendelijke keuzes

Vlaanderen telt vandaag meer dan 33.000 elektrische wagens en een zeer groot aantal motorfietsen en bromfietsen B. Daarmee is milieuvriendelijke mobiliteit aan een opmars bezig, mét de laatste vier maanden een opvallend sterke groei voor het marktaandeel zuiver elektrische wagens. De Vlaamse overheid wil nog meer informeren en sensibiliseren en lanceert daarom de campagne ‘Van Euh naar Aha’. Tot eind 2019 kent de Vlaamse overheid ook nog altijd een premie toe bij de aankoop van elektrische wagens, motorfietsen en bromfietsen B.

Elektrische mobiliteit wint terrein in ons land. Waar het marktaandeel ‘zuiver elektrische wagens’ van januari 2017 tot augustus 2018 gemiddeld rond 0,6% schommelde, tekent er zich sinds september 2018 een forse groei af met 1,94% marktaandeel voor december 2018. Een hele stap vooruit, al is er nog een kloof te dichten met de beoogde doelstelling van 7,5% volledig elektrische wagens tegen 2020.

Het marktaandeel milieuvriendelijke wagens – met ook de plug-in hybride elektrische wagens en die op aardgas en waterstof – komt vandaag overeen met 4%. In totaal telt Vlaanderen 42.954 groene wagens, waarvan 7.934 volledig elektrisch, 9.644 op aardgas en 25.376 plug-in hybride.

Elektrisch is de toekomst

De campagne ‘Van Euh naar Aha’, die het departement Omgeving deze week lanceerde, moet helpen om het voertuigenpark verder te vergroenen. Lydia Peeters, minister van Energie: “Het aanbod van o.m. de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door. Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten; tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden. Kijk, voertuigen op ‘clean power’ zijn de toekomst, maar toch moeten heel wat Vlamingen nog een drempel overbruggen, vaak ingegeven door misverstanden. Met deze campagne willen we duidelijk én breed informeren – over het marktaanbod, de milieu-impact, de actieradius van elektrische voertuigen, de beschikbaarheid van laadpunten, noem maar op. En over de financiële voordelen: de zero-emissiepremie, maar ook de vrijstelling voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting.”

België vs. Europa

In een ruimere context bekeken, zijn Belgen niet de beste maar zeker ook niet de slechtste leerlingen. Eind 2017 voerde Zweden de top 10 aan binnen de Europese Unie, met het hoogste marktaandeel elektrische voertuigen. Vooral door de Vlaamse cijfers volgde België op de tweede plaats, dankzij het succes van plug-in hybride voertuigen. Finland, Oostenrijk en Luxemburg vervolledigen de top 5. Daarmee doet België het algemeen gezien beter dan Nederland en Frankrijk, al scoren deze buurlanden dan weer beter voor het aandeel zuiver elektrische voertuigen. Voor 2018 zal de vergelijking er vermoedelijk anders uitzien, ook al omdat zeker in Vlaanderen de verhouding tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides stilaan meer in balans geraakt.

Meer info: www.milieuvriendelijkevoertuigen.be