Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Boogdelen en boogstrik voor nieuwe brug over Albertkanaal in Massenhoven

Deel: LinkedIn

De afgelopen dagen monteerde De Vlaamse Waterweg nv de boogdelen en middenboog van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Massenhoven (Zandhoven). Vandaag, dinsdag 17 maart, vond het sluitstuk plaats met de montage van de middenboog of boogstrik. De nieuwe brug krijgt nu meer en meer zijn definitieve vorm. Loopt alles verder volgens plan, dan zou begin juni de brug in tijdelijke positie open gaan voor het verkeer. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

“Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot,” licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv toe.

“Vlaanderen investeert 6 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. En een verdere upgrade is intussen in volle uitvoering. Intussen zijn 42 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 14 andere bruggen in uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn en wordt het Albertkanaal meer dan ooit de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg.”

Nieuwe brug Massenhoven krijgt vorm

Nadat eerder al de brugpijlers en het middendek werden geplaatst, was het dit weekend de beurt aan de boogdelen en de middenboog (boogstrik). De impostante onderdelen werden de afgelopen weken geassembleerd in de haven van Antwerpen en zijn donderdag met de boot over het Albertkanaal naar de werf in Massenhoven gebracht.

Met een boogtoren die steunt op het brugdek, en hoogwerkers en mobiele kranen vanaf de beide oevers monteerde de aannemer op zondag 15 en maandag 16 maart de vier boogdelen. Vandaagwerd de boogstrik geplaatst tussen de zijboogdelen. Dat was meteen het hoogtepunt van de hijsoperatie.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Ook nu weer, hier in Massenhoven. Elk boogdeel is 47 meter lang en weegt 68 ton, terwijl de boogstrik 36 meter is en 85 ton weegt. Het monteren van deze onderdelen is precisiewerk en vergt heel wat vakmanschap.

De brug is 123 meter lang en 22 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek." De brug is verder een veelgebruikte schakel voor het verkeer tussen de snelweg E313 en het centrum van Zandhoven. Op de nieuwe brug zal er straks plaats zijn voor twee rijstroken richting Zandhoven, waarvan één rechtstreeks voor verkeer vanaf de snelweg en de andere voor verkeer komende van Lier. Richting Lier is er één doorgaande rijstrook.

Vooruitblik

De komende maanden wordt de brug verder afgewerkt. Dit omvat onder andere las- en schilderwerken, maar uiteraard ook de effectieve aanleg van de rijweg. Begin juni is het streefdoel om de brug op de tijdelijke locatie te openen voor verkeer. In Massenhoven bouwen we de nieuwe brug eerst langs de bestaande brug. Daarna slopen we de oude brug en bouwen we de nieuwe landhoofden op de huidige locatie. Tot slot verplaatsen en verhogen we de brug van de tijdelijke naar de definitieve positie. Zo beperken we de hinder en blijft verkeer steeds mogelijk, uitgezonderd een korte periode dit najaar.

Heraanleg Liersebaan door Agentschap Wegen en Verkeer

Gelijktijdig met de bouw van de nieuwe brug, vernieuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de Liersebaan N14, tussen de Kerkstraat en de Kanaalstraat. AWV investeert in nieuwe fietsinfrastructuur, waaronder een dubbelrichtingsfietspad en fietstunnel. Ook de rijweg en de op- en afritten worden vernieuwd. Een nieuwe carpoolparking met toegankelijke bushaltes moet dan weer het openbaar vervoer en autodelen stimuleren.