Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Laat chauffeurs van De Lijn zich met volle aandacht op de rit en dienstverlening focussen

Deel: LinkedIn

In de commissie Mobiliteit heeft Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) gereageerd op een vraag om uitleg rond het filmen op bussen van De Lijn. Deze vraag komt er naar aanleiding van de oproep van het Tv-programma Pano aan reizigers om buschauffeurs te filmen op de bussen van De Lijn. “Volgens de wetgeving kan De Lijn reizigers niet verbieden om haar personeel te filmen. De vervoersmaatschappij vraagt in haar reizigersgids uitdrukkelijk geen medereizigers of chauffeur te filmen zonder uitdrukkelijke toestemming. In de huidige tijdgeest van sociale media en smartphones is de omvang van verspreiding van deze beelden moeilijk in te schatten”, zegt minister Lydia Peeters.

Pano roept op om reizigerservaringen De Lijn te filmen

Er is heel wat commotie ontstaan bij het personeel van De Lijn rond de oproep van het Tv-programma Pano van de VRT. De makers van de reportage willen via reizigers beelden krijgen over positieve en negatieve reizigerservaringen tijdens een rit met een bus of tram van De Lijn. “Dit lijkt mij geen aangename situatie voor de chauffeurs, iedereen kan al eens onbedoeld een fout maken. Ik heb liever dat de buschauffeurs zich met volle aandacht kunnen richten op de dienstverlening voor de reiziger en het verkeer. De 7500 buschauffeurs oefenen hun job met hart en ziel uit. Dat mag ook onderstreept worden. Ze verdienen waardering voor hun job. De Lijn heeft al contact opgenomen met Pano om hun zorgen te uiten en gevraagd om in geen geval personeelsleden herkenbaar in beeld te brengen”, zegt minister Lydia Peeters.

Wettelijk kader en richtlijnen De Lijn

De Lijn kan haar reizigers niet verbieden om haar personeel te filmen. “Het is volgens de wetgeving toegelaten om personen in de openbare ruimte te filmen. Let op, dit is wel beperkt ‘voor eigen gebruik’. Het is strafbaar om video’s zonder expliciete toestemming van wie wordt gefilmd te verspreiden”, merkt Lydia Peeters op.

Daarnaast vraagt De Lijn in haar ‘Gids voor de reiziger’ om vanuit respect voor de medeburger geen foto’s of video’s te maken van medereizigers zonder uitdrukkelijke toestemming. De Lijn raadt hun personeel aan dat wanneer zij hier toch mee geconfronteerd worden, zij een klacht kunnen indienen bij de politie of bij de Gegevens Beschermings Autoriteit.

“Ik sta verder open voor alle suggesties die leiden tot een betere beeldvorming van de buschauffeurs en dat zal ik ook meegeven aan De Lijn. Ik denk aan hoffelijkheidscampagnes en een betere voorlichting via de gids voor de reiziger zodat de buschauffeurs in de beste omstandigheden kunnen werken”, besluit Vlaams minister Lydia Peeters.

Wanneer reizigers van De Lijn een klacht hebben over de dienstverlening of de rit, kunnen zij altijd via volgende link hier een melding van maken: https://www.delijn.be/nl/contact/klantendienst/index.html