Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Lydia Peeters investeert 418.000 euro in Slimme Mobiliteit op Terhills

Deel: LinkedIn

Dilsen – Stokkem | De site ‘Terhills’ in Dilsen-Stokkem focust niet enkel op toeristische en recreatieve ontwikkeling maar is weldra ook een proeftuin inzake slimme mobiliteit. De Limburgse reconversiemaatschappij (LRM), De Lijn en Flanders Make willen op deze locatie elektrisch aangedreven zelfrijdende shuttles testen op een gesloten mobiliteitslus van 4,2 km. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kent aan LRM een projectsubsidie van 418.000 euro toe in het kader van haar beleidsdoelstelling “naar een slimmere en innovatievere infrastructuur”.

In 2017 werd door Terhills nv begonnen met de aanleg van een lusvormige verbindingsweg op een gesloten tracé van 4,2 km. Deze weg zal alle attracties op de voormalige mijnsite verbinden met elkaar zoals het wellnesscomplex Elaisa en het toekomstige vakantiepark. Deze weg die zo goed mogelijk werd ingebed in het landschap is een ideale testbaan voor zelfrijdende voertuigen, omdat het niet gaat over de openbare weg.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters:“Er is nood aan digitalisering, automatisering en innovatie om een antwoord te bieden aan de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst deel uitmaken van de mobiliteitsmix en zullen ervoor zorgen dat de kwaliteit van het gedeeld vervoer sterkt stijgt. Terhills kan gezien worden als een kleine ‘stad’ midden in de natuur en maakt van Limburg een proeftuin voor slimme en innovatieve mobiliteitsprojecten zoals autonome voertuigen. Daarnaast kadert deze projectsubsidie in de doelstelling uit mijn beleidsnota ‘naar een slimmere en innovatievere infrastructuur’. Deze ontwikkelingen en projecten inzake geconnecteerde en autonome voertuigen bieden mooie kansen op veiliger en vlotter verkeer.”

In de beleidsnota van minister Peeters kan men lezen dat ze de komende jaren van Vlaanderen een internationale koploper wil maken inzake geconnecteerde en autonome voertuigen. Het investeringsbedrag komt dan ook ten goede van de implementatie van zelfrijdende voertuigen in reële verkeerstoepassingen. Lydia Peeters: “Deze proeftuin in slimme vervoersystemen waar de autonome shuttles zullen rijden zal in de toekomst een bijdrage leveren aan een duurzamere en klimaatvriendelijkere mobiliteit in Vlaanderen. De investering van 418.000 euro zal zich terugverdienen in opgedane kennis die later gedeeld kan worden met geïnteresseerde bedrijven en overheden”.

Naast voorliggende subsidie worden er ook middelen voorzien uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor de uitvoering van dit project ‘EFRO 1379 Slimme mobiliteit Terhills’ en werd er op 31 maart 2020 een cofinanciering vanuit het beleidsdomein EWI (Hermesfonds) toegekend voor een bedrag van 419.000 euro.