Nieuws

4 december 2019

Oosterweel is een hefboom voor de modal shift

“De timing van de bouw van de Oosterweelverbinding staat los van de inspanningen die we gaan uitvoeren ter realisatie van de 50/50 modal shift, integendeel het is zelfs een hefboom om te versnellen”, zei Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld), vanmiddag in het Vlaams parlement.

De modal shift wil bewerkstelligen dat meer mensen kiezen voor duurzaam vervoer want dat is een oplossing voor het fileleed waarmee de Vlaming vandaag geconfronteerd wordt. “We willen dat maximaal 50% van alle verplaatsingen inzake personenvervoer met de auto gebeurt en dat men massaal kiest voor duurzame alternatieven en collectief vervoer. Ook inzake logistiek willen we volop een omslag naar spoor en water.”, zei Lydia Peeters

“We zetten in dat kader meer dan ooit in op duurzaam vervoer om de files in Antwerpen te bestrijden. Daarvoor hebben we een heel scala aan maatregelen. De uitrol van de modal shift gaan we niet opschuiven naar een latere datum.”, antwoordde Lydia Peeters op een vraag van Vlaamse parlementslid Hannes Anaf (sp.a) tijdens de plenaire zitting. De heer Anaf stelde de vraag in hoeverre de timing van de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding een impact heeft op de uitrol van de 50/50 modal shift.

Vlaams minister Lydia Peeters: “De realisatie van de modal shift staat dus los van de timing van de Oosterweelwerken in Antwerpen omdat ze niet alleen gaat over het gebied waar de Oosterweelwerken zullen plaatsvinden maar dus verder. De modal shift wordt onverminderd over de hele Antwerpse vervoersregio uitgerold.”

De Vlaamse regering zal zich houden aan de afspraken wat betreft meer duurzaam vervoer. Tal van projecten zoals de Waterbus, de Fietsbus, ‘Slim naar Antwerpen’ en meer Park and Rides in de rand van de stad Antwerpen worden nu al uitgevoerd.

“We gaan voluit voor de modal shift”, zei Lydia Peeters nog in het Vlaams Parlement. “Mijn departement MOW startte intussen ook een ondersteuningsprogramma voor de binnenvaart en het spoor. Zo wordt o.a. de nachtlogistiek aangemoedigd. Verder zetten we ook in op minderhindermaatregelen. Lantis is intussen gestart met Park and Rides op Luchtbal, in Merksem en op Linkeroever om de combimobiliteit mogelijk te maken. We zijn dus op verschillende fronten actief om duurzaam vervoer aan te moedigen en zo de files tegen te gaan.”

“We zitten volledig op schema wat betreft de uitvoering van de maatregelen die ons naar een 50/50 modal shift zullen brengen. De timing van de bouw van de Oosterweelverbinding staat los van deze inspanningen, integendeel het is zelfs een hefboom”, besloot Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief