Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken

Vlaams minister Lydia Peeters investeert dit jaar volop in West-Vlaanderen

Deel: LinkedIn

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) maakt de investeringen binnen haar beleidsdomein voor 2020 bekend. Er wordt in 2020 maar liefst 2,2 miljard euro aan investeringen voorzien over alle entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken heen. Lydia Peeters: “Mijn beleidsdomein is bij uitstek een domein met heel wat investeringen en ze vormen een belangrijke motor van onze Vlaamse economie. Net daarom houden we dat hoog investeringsritme in 2020 aan, ondanks de coronacrisis. We investeren 2,2 miljard in 924 uiteenlopende projecten waarvan ook heel wat West-Vlaamse projecten”.

Investeringsprojecten in het regeerakkoord

Het regeerakkoord stelt een hoog investeringsritme voorop met een aantal belangrijke investeringsprojecten. In 2020 wordt ook beduidend veel budget gereserveerd voor de West-Vlaamse projecten die opgenomen werden in het regeerakkoord.

Zo wordt er voor de nieuwe sluis in Zeebrugge een budget van 60 miljoen euro vrijgemaakt voor studies, grondonderzoek en verwervingen van woningen en bedrijven. Met de nieuwe sluis wil minister Lydia Peeters een volwaardige tweede toegang creëren tot de achterhaven. De nieuwe sluis is van kapitaal belang om de groei van de haven en de werkgelegenheid in de regio veilig te stellen.

Voor de modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk wordt er 1,5 miljoen euro voorzien in studies. Dit kanaal verbindt de Leie en de Boven-Schelde met elkaar, maar momenteel hebben binnenvaartschepen nog geen toegang tot het kanaal vanaf de Leie. Enkel pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton kunnen er passeren. Er wordt dan ook bekeken hoe het kanaal in de toekomst aangepast kan worden zodat grotere schepen kunnen passeren. Onder andere de vaarweg zal verruimd moeten worden maar ook de sluizen zullen aangepast worden aan de hedendaagse binnenvaartschepen. Een vlotte verbinding met de Leie zal de watergebonden bedrijventerreinen langs het kanaal aantrekkelijker maken.

Daarnaast wordt er ook 3,2 miljoen euro geïnvesteerd in een studie voor de inrichting van de Steenbruggebrug in Brugge. Voor schepen is de doorgang onder de huidige Steenbruggebrug te smal en ligt er vlakbij de brug een krappe bocht die het moeilijk maakt om te manoeuvreren. Bovendien zal een nieuwe brug gunstiger zijn voor het doorgaand verkeer.

Verder is er budget voorzien voor een studie van de stationsomgeving Brugge (0,5 miljoen euro) en een verkennende studie (0,2 miljoen euro) om de opstart van een complex project te onderzoeken voor de verbinding Ieper-Veurne.

Verkeersveiligheid

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters beschouwt verkeersveiligheid als een topprioriteit binnen haar beleid. Naast communiceren en sensibiliseren via diverse campagnes, is ook het investeren in infrastructuur essentieel om de verkeersveiligheid te verhogen. Hiervoor trekt de minister in West-Vlaanderen 10,5 miljoen euro uit en dit voor diverse grote en kleine ingrepen.

Specifiek zal er meer dan 3,2 miljoen euro geïnvesteerd worden in het verkeersveilig maken van diverse gevaarlijke punten. Zo wordt in Lichtervelde de Roeselarebaan N32 heringericht en de fietspaden Meulebeke – Dentergem (rotonde N327 – N305) in Oostrozebeke.

Tot slot blijft handhaving een belangrijk speerpunt in het streven naar een zo hoog mogelijke verkeersveiligheid. Hiervoor is een investering voor heel Vlaanderen van meer dan 14 miljoen euro voorzien voor de installatie van trajectcontroles, de opstart van het ombouwen van de huidige camera’s naar digitale camera’s en de bewaking in het kader van dynamisch verkeersmanagement .

Daarenboven wil de minister ook luisteren naar de vragen van lokale besturen m.b.t. handhaving van snelheidsregimes. Hiervoor wordt 1,4 miljoen euro voorzien.

Verder is er een aanzienlijk bedrag van 3,5 miljoen euro voorzien voor de aanpak van parkings langs de snelwegen waaronder de verlenging van het aflopende bewakingscontract in kader van transmigrantenproblematiek. Dit is zeker van belang voor de drie snelwegparkings langs de E40 met name Jabbeke, Westkerke en Mannekesvere.

Tot slot wordt er ook ingezet op subsidies voor veilige schoolomgevingen. Zo werd in 2020 tot op vandaag al een totaalbedrag van 2,3 miljoen euro besteed. Concreet voor West-Vlaanderen werd aan 23 gemeenten een subsidie gegeven van bijna 633.000 euro.

Investeringen in infrastructuur

Minister Lydia Peeters investeert forse bedragen in het onderhoud en de vernieuwing van de infrastructuur. Ook voor West-Vlaanderen staan er heel wat projecten op de planning: “Een grote hoeveelheid aan infrastructuur vraagt ook een grote hoeveelheid van investeringen. In 2019 werd er 145 miljoen euro geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en dat trekken we op tot 180 miljoen euro in 2020. Hiervan wordt er meer dan 19 miljoen euro geïnvesteerd in de fietsinfrastructuur in West-Vlaanderen”.

Voor de weginfrastructuur wordt voor heel Vlaanderen 186 miljoen euro voorzien voor het structureel onderhoud van de Vlaamse wegen. De doorstromingsprojecten op het investeringsprogramma vertegenwoordigen een som van 97 miljoen euro.

Enkele voorbeelden voor West-Vlaanderen:

  • Structureel onderhoud van de N31 in Brugge
  • Structureel onderhoud van de N353 Doorniksesteenweg in Avelgem

Minister Lydia Peeters maakt 160 miljoen euro vrij voor de aanpak van kunstwerken (bruggen, tunnels, keermuren) waarvan 90 miljoen euro voor de prioritaire kunstwerken, die zich in slechte toestand bevinden.

In West-Vlaanderen wordt er in 2020 budget vrijgemaakt voor volgende bruggen van de lijst van de prioritaire kunstwerken:

  • La Flandrebrug in Zwevegem
  • Zwaantjesbrug in Wielsbeke (Ooigem)
  • Fietsbrug aan de Boudewijnbrug (Kleine Boudewijnbrug) in Brugge
  • Brug III Nieuwe Langestraat over A10, Oostende (afbraak)

Watergebonden investeringen

De watergebonden investeringen van de Vlaamse Waterweg op het investeringsprogramma betreffen bijna 285 miljoen euro voor Vlaanderen.

Ook in West-Vlaanderen wordt er fors geïnvesteerd in deze infrastructuur. Enkele projecten :

  • Diverse projecten in het kader van de opwaardering van de Seine-Scheldeverbinding
  • Plaatsen van bodembescherming in het kanaal Roeselare-Leie
  • Vernieuwen Steenbruggebrug in Brugge
  • Bouw van de Reepbrug in Kortrijk

De minister investeert ook 60 miljoen euro in de kusthavens en kustverdediging.

Voor de Zeehaven van Oostende wordt er 6,5 miljoen euro uitgetrokken waaronder budget voor de aanleg en instandhouding van de Demeysluis in Oostende, alsook het aanleggen van kaaimuren en het vernieuwen van het linkeroever kanaal Brugge-Oostende.

De Zeehaven van Zeebrugge kan rekenen op een investering van 73,5 miljoen euro.

Regionale luchthavens

Ook in de infrastructuur van de regionale luchthaven Oostende, die werkt onder een LOM-structuur (Luchthaven Ontwikkelingsmaatschappij), voorzien we verschillende investeringen zoals de herstellingen aan de laadvloer 2 en de riolering voor een bedrag van meer dan 13 miljoen euro.

Openbaar vervoer

2020 zal een recordjaar worden qua investeringen in rollend materieel, maar liefst 83,5 miljoen euro. Er wordt hierbij geïnvesteerd in hybride bussen (42,8 miljoen euro), trams (32 miljoen euro), oplaadsystemen E-bussysteem (3,2 miljoen euro).

Specifiek voor West-Vlaanderen zal er geïnvesteerd worden in elektrische bussen voor Brugge en spoorvernieuwing in Oostduinkerke.

Klimaat en geluid

In 2020 zal er in West-Vlaanderen een bedrag van 4,6 miljoen euro geïnvesteerd worden in maatregelen in kader van klimaat en geluid. Zo zijn er het proefproject ‘Green Public Procurement’ op de Ringlaan (N37) in Pittem en de geluidsberm Keizershoek op de A14 in Harelbeke.

Verder voorziet de minister ook investeringen in het omschakelen naar LED-verlichting op autosnelwegen (en aansluitend op gewestwegen).