5 november 2025
Open Vld heeft voorstel om blokkering lokale bouwdossiers van…
Lees meer
Nieuws
15 oktober 2025
De Pater Sangersbrug in Maaseik vormt een belangrijke verbinding over de Maas, zowel voor fietsers als gemotoriseerd verkeer. Vorige legislatuur besliste Lydia Peeters (Open Vld) als toenmalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken om 20 miljoen euro te investeren in de nieuwe Maasbrug. Er werd ook 6,06 miljoen euro aan Europese EFRO-middelen toegezegd. Er werd ook een aannemer aangesteld. Maar recent werd beslist om tot een nieuwe aanbesteding over te gaan. Een beslissing die Lydia Peeters, nu Vlaams parlementslid, betreurt. "Ik zie geen enkele reden om de aanbesteding te heropenen. De Maasbrug moet dringend aangepakt worden dus er is geen tijd te verliezen." Ze vraagt de minister dan ook om hierover meer duidelijkheid te verschaffen.
Na inspectie van deze Maasbrug - die het zwaar te verduren kreeg na de hoge debieten in de zomer van 2021 - werd de brug ingedeeld in categorie 4, wat betekent ‘dringend aan te pakken’. In navolging daarvan werd in 2022 opdracht gegeven aan De Vlaamse Waterweg om werk te maken van een nieuwe veilige Maasbrug.
In het GIP van 2023 werd hiervoor een bedrag van 20 miljoen euro opgenomen. Daarnaast werd een dossier ingediend bij EFRO gezien het grensoverschrijdend karakter en kreeg men de toezegging van een subsidie van 6.060.000 miljoen euro. Deze bedragen werden ook definitief vastgelegd in 2023 en de werken aanbesteed.
In het GIP van 2025 werd een bijkomend bedrag aan studiekosten 1.140.000 euro en 940.000 euro voor uitvoeringskosten voorzien. Deze middelen hebben betrekking op de werken aan Nederlandse zijde waarvoor De Vlaamse Waterweg extra studie- en uitvoeringskosten moet maken om het project te kunnen voltooien.
De Omgevingsvergunning voor de nieuwe Maasbrug is inmiddels rond zowel aan Vlaamse als aan Nederlandse zijde. Er is dan ook geen enkele reden om niet over te gaan tot uitvoering van de werken. Evenwel blijkt dat men recent beslist heeft om op opnieuw over te gaan tot de aanbesteding van de werken.
“De beslissing om de aanbesteding te heropenen, getuigt van weinig respect voor de aannemers die eerder werden aangeduid”, zegt Lydia Peeters. “Bovendien is dit een risico qua timing. De Europese subsidie werd toegezegd en is al verlengd. Alle vergunningen zijn rond. Ik zie dus niet in waarom huidig minister Annick De Ridder deze beslissing neemt.” Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, diende Peeters recent nog enkele schriftelijke vragen in bij de minister. Ze hoopt hierover dan ook snel duidelijkheid te krijgen.
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .