Masterplan scholenbouw onder de loep

Deel: LinkedIn

Voor de eerste keer is er een omvattend plan voor scholenbouw in Vlaanderen.

In oktober werd de conceptnota Masterplan Scholenbouw besproken tijdens de commissie onderwijs. Het is de eerste keer sinds Vlaanderen bevoegd is voor onderwijs dat er zo’n omvattend plan voor scholenbouw in de steigers wordt gezet. De conceptnota is opgebouwd aan de hand van 5 strategische en 15 operationele doelstellingen om de uitdagingen waar we voor staan aan te pakken.

“De uitdagingen met betrekking tot het schoolpatrimonium zijn voldoende bekend. De historische achterstand van scholenbouw is helaas gigantisch: circa 5 miljard euro! De budgettaire behoeften zijn dan ook groot. In het verslag van de commissie worden verschillende goede voorstellen geformuleerd, maar we moeten ook de moeilijkheden van het dossier niet uit het oog verliezen”, zegt Vlaams parlementslid Lydia Peeters. Daarom stelde ik recent een schriftelijke vraag aan minister Crevits voor een stand van zaken.

Zo werden onder andere de infrastructurele noden van het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) nog niet opgenomen in het globale overzicht. Ook de academies hebben echter nood aan middelen voor renovatie of nieuwbouw, maar helaas kon het kunstonderwijs tot op heden nooit beroep doen op subsidies voor infrastructuur. De overgrote meerderheid van inrichters van kunstonderwijs zijn lokale besturen die het water echter ook aan de lippen staat.

Ook over de wachttijden heb ik een aantal bedenkingen. De achterstand is enorm, maar we moeten vooruit. Oude dossiers blijven vooralsnog chronologisch gerangschikt. De bijkomende criteria die men wenst in te voeren zoals dwingende noden, planmatige aanpak, multifunctionaliteit, duurzaamheid, energie-efficiëntie en bouwkost gelden enkel voor nieuwe dossiers. Hoelang verwacht de minister dat deze werkwijzen langs mekaar door zullen lopen?

Daarnaast komen er voor bijna-energie neutrale scholen proefprojecten. Vraag is wanneer deze zullen worden opgestart en hoeveel budget hiervoor wordt vrijgemaakt.

Kortom, de conceptnota geeft een goede aanzet voor de aanpak van scholenbouw naar de toekomst toe, maar er zijn ook nog heel wat vragen. Als burgemeester van Dilsen-Stokkem met 7 gemeentelijke scholen, weet ik hoe belangrijk een goede ondersteuning van de Vlaamse overheid is, zeker in complexe bouwdossiers. Ik kijk dan ook uit naar de antwoorden van de minister en zal dit van nabij blijven opvolgen in de toekomst.