14 mei 2025
De versnelling van Noord-Zuid Limburg die vorig jaar werd ingezet,…
Lees meer
Nieuws
26 april 2025
In november 2024 berichtten diverse media dat het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat middelen beschikbaar stelt voor de sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht. Naar aanleiding hiervan beloofde Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns dat hij de sloop zou agenderen op de eerstvolgende Vlaams-Nederlandse top. Maar uit een antwoord op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Lydia Peeters bleek dat dit punt toch niet besproken werd.
Als de brug wordt gesloopt, wordt er definitief een punt gezet achter de reactivering van spoorlijn 20 Hasselt-Maastricht als belangrijke schakel in het Euregionale spoorverkeer. De gemeente Maastricht zou zich bij de sloop hebben neergelegd in het belang van onder meer de hoogwaterbeveiliging. Op 28 november zei minister Jo Brouns in Het Belang van Limburg dat hij de sloop van de spoorbrug zou agenderen op de Vlaams-Nederlandse top die op 1 april plaatsvond. Hij verwees hierbij naar de potentiële economische meerwaarde van de reactivering van lijn 20 om zo Maastricht te laten uitgroeien tot een spil in het internationale spoorverkeer. Uit zijn antwoord op een vraag om uitleg van Vlaams volksvertegenwoordiger Lydia Peeters blijkt dat het dossier, ondanks het belang ervan voor Vlaanderen, uiteindelijk niet geagendeerd werd op de Vlaams-Nederlandse top.
Volgens Lydia Peeters is dit een gemiste kans, des te meer omdat de minister expliciet had aangekondigd dit wel te doen. “Grensoverschrijdende spoorontwikkelingen zijn cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van onze regio. Dit gaat immers over meer dan de verbinding Hasselt-Maastricht, maar ook over de verbinding Antwerpen-Aken-Keulen. Jammer genoeg stellen we, net zoals bij het dossier rond de Ijzeren Rijn, vast dat de Nederlandse collega’s een ander spoor dan ons lijken te volgen. We weten ook dat dit dossier een gevoelige kwestie is in Maastricht. Een reden te meer om onze Vlaamse stem te laten horen en de politieke druk op te voeren. Ik hoop dan ook dat minister Brouns zich aan zijn woord houdt en samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Ridder hierover de nodige gesprekken zal voeren met de bevoegde Nederlandse instanties. In het belang van de internationale ontsluiting van onze regio moeten we politiek blijven ijveren voor grensoverschrijdende spoorverbindingen en zeker ook vermijden dat bruggen zomaar eenzijdig worden opgeblazen”, aldus Lydia Peeters
Lees het volledige verslag van de vraag om uitleg via: Commissie voor Leefmilieu, Natuur en Ruimtelijke Ordening donderdag 24 april 2025, 14 uur | Vlaams Parlement
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .