​Trajectcontoles versus roodlicht- en snelheidscamera’s

Deel: LinkedIn

Blijvende aandacht voor het aantal verkeersslachtoffers

Trajectcontoles versus roodlicht- en snelheidscamera’s

Vanaf 2017 gaat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zelf beslissen waar er trajectcontroles moeten komen op gewestwegen. Vlaanderen zal alles financieren. Er zijn dit jaar nog zeven trajectcontrolesystemen voorzien, enkel buiten Limburg. Vanaf volgend jaar voorziet de minister 20 nieuwe systemen per jaar. Waar is nog niet duidelijk. Het moet immers gaan om langere trajecten zonder kruispunten wil men trajectcontrole zinvol maken

Zelf pleit ik al lange tijd voor extra roodlicht en snelheidscamera's camera’s op onze gewestwegen, zeker op de Boslaan in Dilsen-Stokkem ter hoogte van groot- en nieuw Homo. Elke dag nemen daar veel jongeren en kinderen de bus. En dat op een kruispunt waar - volgens getuigenissen - het rode verkeerslicht frequent wordt genegeerd.

Er zijn natuurlijk nog meer grote wegen waar te snel wordt gereden en een controlesysteem kan helpen. Of het nu met camera's of met trajectcontrole is, het is aan de minister om de knoop door te hakken. Maar er moet wel in onze buurt dringend iets gebeuren om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen."

Foto: Het Nieuwsblad