Twijfel over haalbaarheid lancering digitaal omgevingsloket op 1 januari 2018

Deel: LinkedIn

​De ontwikkeling van het digitaal omgevingsloket kostte al 4,7 miljoen euro. Dat antwoordde Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege onlangs op een vraag van Lydia Peeters.

"Maar ook nu zit de software nog steeds vol bugs en het is maar de vraag of de lancering op 1 januari 2018 zal worden gehaald", zei Lydia Peeters dinsdag 10 oktober in de commissie leefmilieu.

Via het digitaal omgevingsloket kunnen vergunningen bij de Vlaamse overheid digitaal worden aangevraagd. De bekendste is de omgevingsvergunning, die de bouw- en milieuvergunning vervangt. De algemene lancering werd al meerdere malen uitgesteld en is momenteel voor 1 januari volgend jaar voorzien.

Vlaams Parlementslid Lydia Peeters twijfelt echter aan de haalbaarheid van die datum. "Onze stad Dilsen-Stokkem is als één van de zes gemeenten op 23 februari 2017 ingetreden in het digitale omgevingsloket, maar we hebben continu heel wat problemen. Ik heb heel veel respect voor onze omgevingsambtenaren die telkens opnieuw al het nodige doen om alles op de rails te krijgen, ook met de lokale softwareleveranciers. De architecten vragen om in tussentijd op zijn minst de installatie van bugfixes uit te stellen tot het weekend, zodat het platform toch tijdens de week bereikbaar blijft", zei Lydia Peeters.

Afgelopen maand werden er capaciteits- en stresstesten uitgevoerd, antwoordde de minister. "Met uitzondering van enkele opstartproblemen zijn die goed verlopen, maar er moeten nog diverse bugs worden weggewerkt. De leverancier zegt ons dat er tijdig een performant loket zal zijn. Maar ik maak me geen illusies dat ook na 1 januari er hier en daar een bug zal opduiken. Dat is onvermijdelijk met zo'n uitgebreid systeem, aldus de minister."

Lydia Peeters hoopt dat de minister rekening houdt met alle bekommernissen die in de commissie leefmilieu werden geuit. "We wisten dat het een ingewikkeld proces is, maar ik blijf erbij: als er in 2013 een opdracht wordt gegeven om een digitaal platform uit te werken, en er werd al 4,7 miljoen euro voor betaald, dan denk ik toch wel dat die softwareleveranciers eindelijk definitief de garantie moeten geven dat alles optimaal zal werken vanaf 1 januari 2018 en we niet meer de problemen zullen kennen die we de voorbije maanden continu hebben gehad.