20 juni 2025
Uniek overnachten op het water in Dilsen-Stokkem: glampingtenten…
Lees meer
Nieuws
9 juni 2025
De raad van bestuur van De Werkvennootschap besliste op 16 mei 2025 om de huidige aanbestedingsprocedure van het project Noord-Zuid Limburg stop te zetten en een nieuwe procedure op te starten. Eerder had Vlaams volksvertegenwoordiger Lydia Peeters (Open Vld) al opgevangen dat de procedure zou stopgezet worden. Dit werd aanvankelijk tegengesproken. Maar uit een antwoord op haar schriftelijke vraag aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Ridder blijkt dit nu wel effectief het geval te zijn.
De huidige aanbestedingsprocedure, die nog goedgekeurd werd door de vorige Vlaamse Regering, is stopgezet wegens beperkte mededinging. Er wordt in de tweede helft van 2025 een nieuwe oproep tot kandidaatstellingen in de markt geplaatst. "Hopelijk is de heropstart van de procedure geen maat voor niets en zijn er ook effectief consortia die de competitie willen aangaan", zegt Lydia Peeters. De minister heeft er alvast vertrouwen in. Zo geeft ze in haar antwoord aan dat er waarschijnlijk meer marktinteresse zal zijn gezien het gunstig advies van de Europese Commissie over de ADC-toets en de principiële beslissing van de Vlaamse Regering over het voorontwerp Projectbesluit NZL – fase 1. "Hopelijk is het aanvoelen van de minister in deze ook juist zodat de procedure niet onnodig stopgezet werd", aldus Peeters.
De beslissing over de plaatsingsprocedure zou volgens de minister geen impact hebben op de algemene timing van het project. De ambitie om te kunnen komen tot een DBFM-contract close en de start der werken in 2027 blijft volgens haar ongewijzigd. Dit wel onder voorbehoud van de procedures voor de verwerving van gebouwen en terreinen. In Houthalen-Helchteren is recent gestart met de sloop van de eerste gebouwen voor de aanleg van de Noord-Zuidverbinding. "Het grootste deel van de innames zou rond moeten zijn in de loop van 2027. Er lopen nog een 20-tal onderhandelingen maar niet de makkelijkste. Want we weten dat niet alle gesprekken met eigenaars even vlot verlopen", zo stelt Peeters.
Volgens de huidige aangepaste planning starten de werken begin 2027. "Deze timing mag zeker niet in het gedrang komen door de heropstart van de procedure of door vertraging bij de innames. Daarnaast hoop ik dat het langverwachte Geïntegreerd Investeringsprogramma snel duidelijkheid zal brengen over de middelen voor dit belangrijk mobiliteitsproject. Met de Noord-Zuid Limburg investeren we immers niet alleen in de toekomstige ontsluiting van Limburg én Vlaanderen maar ook in de verdere economische ontwikkeling van onze regio. Samen met alle Limburgers blijf ik dan ook mijn schouders onder dit project zetten zodat de schop eindelijk in de grond kan. Want enkel dan zullen burgers en ondernemers pas geloven dat het er echt komt", aldus Lydia Peeters.
Zie ook: De versnelling van Noord-Zuid Limburg die vorig jaar werd ingezet, begint te sputteren - Lydia Peeters
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .