Nieuws

8 mei 2024

Nieuwe (snel)wegen op Linkeroever en in Zwijndrecht klaar

Een grote mijlpaal voor het Oosterweelproject: de nieuwe (snel)wegen op Linkeroever en in Zwijndrecht zijn klaar. Sinds 2019 werken we samen met aannemer Rinkoniên aan een nieuwe omgeving. De snelwegen en knooppunten werden er volledig vernieuwd, veiliger ingericht en compacter aangelegd. Om de leefbaarheid van de hele omgeving te verbeteren bouwden we al kilometers hoge geluidsschermen en groene bermen, de eerste fietsverbindingen werden aangelegd en bomen aangeplant. Nu pakken we vol door voor de aanleg van het eerste Ringpark: het Ringpark West.

De Oosterweelwerken op de linkerscheldeoever lopen – op de bouw van de nieuwe Scheldetunnel na - dus stilaan op hun einde. Dankzij een goede samenwerking met en de flexibiliteit van onze aannemer zijn de nieuwe snelwegen een half jaar vroeger klaar dan gepland.

Anthony Casteels van Rinkoniên geeft de grote spade - waarmee in 2018 de werken op Linkeroever symbolisch van start gingen - terug aan Luc Hellemans van Lantis.

Luc Hellemans, CEO van Lantis: “Dat de werken op Linkeroever vroeger dan gepland zijn afgerond is een huzarenstukje. Door samen met onze aannemer dag in dag uit aan dit project te blijven sleutelen, hebben we heel wat uitdagingen overwonnen.”
En die uitdagingen waren niet min. Hellemans: “De werken zijn in 2019 gestart op snelwegniveau. Toen de werken al vergund en gestart waren, werden de uitvoeringsplannen stevig door elkaar gegooid. Om werk met werk te kunnen combineren kreeg onze aannemer de vraag om het nieuwe Ringpark West in de bestaande plannen in te passen. Hogere geluidsschermen, enorme geluidsbermen, nieuwe fietsbruggen, een grote parkbrug, enz. Een absolute meerwaarde voor de omgeving, maar een stevige uitdaging voor de werf. Toch slaagde hij erin om aan onze vraag tegemoet te komen. Dan kwam corona. De initiële impact op onze stilgelegde werf leek enorm, maar samen met al onze partners slaagden we er net in om in die periode een versnelling hoger te schakelen. Op enkele weken tijd werden planning en fasering omgegooid en vernieuwden we de E17 een jaar sneller dan gepland. Tot slot was er ook PFAS. Hoewel we al van in het begin van de werken op een correcte manier met de vervuiling omgingen, zorgden de verstrengde normen ervoor dat we ons ook hierop moesten aanpassen. En dat hebben we ook gedaan. Kortom, een stevige pluim voor onze medewerkers en aannemers om zo goed en constructief samen te werken én een ongeziene flexibiliteit en drive aan de dag te leggen. Daar neem ik graag mijn hoed voor af.”

Onder meer deze grote parkbrug pasten we in de bestaande plannen in. 

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken: “Ik ben heel tevreden dat de snelwegwerken op Linkeroever afgerond zijn. Lantis en aannemer Rinkoniên tonen hier dat werken van deze omvang door samenwerking en dialoog tot een goed einde gebracht kunnen worden. De nieuwe snelwegen zijn hier veiliger geworden en we hebben enorm veel ruimte vrijgemaakt voor meer dan 16 kilometer nieuwe fietspaden, groene bermen en heel wat waardevolle natuur. De files lossen we er nog niet mee op, daarvoor werken we hard verder aan de nieuwe Scheldetunnel en een volledig rondgemaakte Ring.”
Anthony Casteels, Projectdirecteur Rinkoniên: “De partners binnen Rinkoniên (Stadsbader, Artes, Mobilis en CIT Blaton) zijn heel fier op wat hier de afgelopen jaren is gerealiseerd. Het waren enorme werken, maar dankzij een goed uitgewerkte planning en fasering, heel wat tijdelijke wegen en bruggen en de tomeloze inzet van onze mensen op en naast de werf bleef de impact beperkt. Nu we klaar zijn met de nieuwe snelwegen, werken we vol door aan de grote bermen, kilometers nieuwe fietspaden en planten we de hele omgeving terug aan.”

In de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 mei nemen we de laatste delen van het knooppunt Antwerpen-West en de Parallelweg in gebruik.

Omzetting in nacht van 8 op 9 mei

Komende nacht nemen we de laatste wegen op Linkeroever officieel in gebruik. In het knooppunt Antwerpen-West (E17 x R1) openen we de nieuwe uitrit van de Kennedytunnel naar de E34 (Zelzate) en afrit Linkeroever/Zwijndrecht. Deze uitrit zal opnieuw meer capaciteit hebben dan de tijdelijke uitrit en komt ook een stuk verder van de tunnel te liggen. Dat geeft de weggebruiker meer tijd en ruimte om de uitrit veilig te nemen.

Diezelfde nacht nemen we op de Parallelweg ook de twee laatste, definitieve delen in gebruik. Zowel ter hoogte van het knooppunt Sint-Anna (E34 x R1) als aan de nieuwe op- en afrit Linkeroever/Zwijndrecht rijd je vanaf 9 mei over de nieuwe weg. Ook hier zal de capaciteit vergroten, maar in afwachting van de nieuwe Scheldetunnel en volledig rondgemaakte Ring, zal de Parallelweg bij files op de snelweg druk blijven.

De details van afsluitingen en omleidingen voor komende nacht lees je hier.

© Beeldmateriaal: 2024 Lantis

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief