Nieuws

21 oktober 2019

Antwerpen en Vlaanderen lanceren grote infocampagne rond "De Grote Verbinding"

Belga | De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid hebben maandag een langdurige informatiecampagne gelanceerd rond de Oosterweelverbinding en de overkapping van de Antwerpse ring en andere leefbaarheidsprojecten. "De Grote Verbinding", zoals het toekomstproject tegenwoordig heet, belooft de komende jaren voor heel wat wrevel te zorgen door verkeershinder en de stad en de Vlaamse overheid hopen met de campagne zowel bevolking als bedrijven duidelijk te maken dat het eindresultaat meer dan de moeite waard zal blijken.

"De Grote Verbinding" is eigenlijk al van start gegaan, met de eerste werken aan de Oosterweelverbinding op Linkeroever. "Maar wie denkt dat met al die bouwkranen in onze stad de voorbije jaren het ergste al achter de rug is: het begint nu pas echt", zegt Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). "Het project van de eeuw, dat het uitzicht van de stad zal definiëren zoals bijvoorbeeld de Spaanse Omwalling dat ooit heeft gedaan, wordt helaas ook de werf van de eeuw. Dat zal pijn doen, maar het resultaat zal er zijn."

Dat resultaat moet dus enerzijds een vlottere mobiliteit door de Oosterweelverbinding, het haventracé en een modal shift naar meer alternatieve vervoersmiddelen worden, en anderzijds de eerste stukken overkapping en andere leefbaarheidsprojecten op en rond de Antwerpse ring. Voor dat laatste waren al 18 projecten geselecteerd om prioritair te realiseren, met een kostprijs van 1,25 miljard euro. Die projecten worden nu herverdeeld in zeven toekomstige "ringparken" en een nieuwe Scheldebrug. Nog dit jaar worden er ontwerpteams aangeduid voor twee van die parken: Groene Vesten en West. De parken moeten de leefbaarheid verbeteren door voor meer groen en geluidsbescherming te zorgen, wijken aan beide zijden van de Antwerpse ring dichter bij elkaar te brengen en stukken r ing te overkappen of daar toch al de fundamenten voor te leggen.

"De Grote Verbinding is het grootste project dat we in Vlaanderen hebben gezien de voorbije decennia", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). "Ook op participatief vlak kent het zijn gelijke niet. We mogen hier heel trots op zijn en ik hoop dat we hier met zijn allen onze schouders onder zullen blijven zetten."

Een communicatiecampagne is volgens de stad en de Vlaamse overheid nodig omdat er nog heel wat misverstanden zouden bestaan over Oosterweel en de overkapping. "We willen het project De Grote Verbinding communiceren aan een zo breed mogelijk publiek", zegt schepen van Werk, Marketing en Communicatie Claude Marinower (Open Vld). "Maar behalve mensen informeren, willen we hen ook uitnodigen om zelf hun steentje bij te dragen. Enerzijds door zich te laten horen bij de verdere uitwerking van de plannen, anderzijds door fysiek mee te bouwen. We hebben de ambitie om elk jaar 180 Antwerpenaars naar een job op de werf te leiden."

De campagne, met slogans als "De diamantstad wordt ook zelf een pareltje" en "De koekenstad wordt om op te eten" gaat ook gepaard met twee nieuwe Ringdagen. Op 26 en 27 november is het grote publiek van 15 tot 21 uur welkom op een infomarkt in de Handelsbeurs.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief