26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
26 maart 2020
Woensdag zat de ‘Taskforce Nautische Keten’ onder leiding van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) voor het eerst virtueel rond de tafel in opdracht van Minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld). De vier grote Vlaamse havens gaan meer met elkaar in overleg en blijven 100 procent operationeel, zodat de bevoorrading van ons land via havens gegarandeerd blijft.
Hiervoor zat het kabinet Mobiliteit en Openbare Werken van Vlaams minister Lydia Peeters samen met het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), De Vlaamse Waterweg, afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Rijkswaterstaat (NL) en het Nederlands Loodswezen, alsook Port of Antwerp, North Sea Port, Port of Zeebrugge , Port of Oostende, de havenloodsen (Brabo, Breydel), bootslieden (Eendracht) en de sleepbedrijven (Multraship, Boluda en Antwerp Towage).
Zo bundelt de grens- en sectoroverschrijdende taskforce de verschillende ketenpartners die nodig zijn om een schip van op volle zee veilig tot aan de kade in elk van de havens in Vlaanderen te krijgen en de goederen verder te transporteren via de binnenvaart naar het achterland.
“Onze vier grote Vlaamse havens (Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende), en alle partners in de nautische keten overleggen sinds deze week elke woensdag om de logistieke uitdagingen aan te gaan in deze tijden van het coronavirus. Dat is natuurlijk goed nieuws. Onze economie staat onder druk. Alle medewerkers en partners in de nautische en logistieke keten vervullen dan ook een cruciale rol. Zij dragen hun steentje bij om voeding, medisch materiaal en essentiële en producten naar onze leveranciers en bevolking te krijgen Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor hun werk. Zij zijn een essentiële schakel in onze economie”, aldus minister Lydia Peeters.
De logistieke keten over water blijft gegarandeerd:
Bijna alle ketenpartners en havens geven aan op dit ogenblik nog 100% operationeel te zijn dankzij de inspanningen van alle betrokkenen.
De overkoepelende samenwerking laat toe om knelpunten, noden en opportuniteiten tijdig te detecteren en deze als sector aan te kunnen kaarten bij beleidsmakers.
De Taskforce zal zich ook verder organiseren als lerend netwerk in deze uitdagende tijden.
Verschillende doelgerichte crisisteams en andere ‘taskforces’ hebben zich ontplooid binnen de verschillende havens en ketenpartners. Er wordt een belangrijke rol in het aligneren van doelstellingen en afspraken weggelegd voor deze Taskforce Nautische Keten.
Economische impact
Momenteel is weinig impact op de goederenstromen naar de havens. RORO (roll-on-roll-off) trafiek is de eerste stroom die in sommige havens reeds impact ondervindt. Vooral in Zeebrugge en Oostende is de opschorting van cruisevaart merkbaar.
De verschillende havens geven aan dat goederentrafiek eerder is gestegen dan afgenomen, buiten RORO.
Hierbij wordt het belang benadrukt van het open houden van de grenzen in Europa voor alle vormen van goederentransport. Een werkgeversvignet zorgt dat al onze medewerkers in grensgebieden (Nederland-België) aan de slag kunnen blijven.
Samenwerking over de landsgrenzen heen intensifiëren:
Momenteel blijft de nautische keten operationeel en zijn er geen onoverkomelijke problemen.
De taskforce heeft enkele aandachtspunten gedefinieerd, die zullen worden gemonitord:
Er wordt een bijkomend overleg georganiseerd op niveau van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (Rijkswaterstaat en MDK) en de vertegenwoordigers van het Nederlands en Vlaams Loodswezen om gezamenlijk werkbare, veilige en gedragen maatregelen te formuleren.
De Taskforce Nautische Keten zal wekelijks samenkomen en rapporteren aan de Vlaamse Regering en het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid.
De frequentie kan opgevoerd worden op initiatief van de voorzitter of op de vraag daartoe van één van de partners wanneer kritieke wijzigingen zouden optreden.