Nieuws

17 juni 2020

Eerste ecoveloduct in Oost-Vlaanderen geopend

Vandaag, op woensdag 17 juni, is het gloednieuwe ecoveloduct over de E40 in Nevele geopend. Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte er een jaar aan de ombouw van de brug van de Cromekestraat over de E40 tot ecoveloduct. De omgebouwde brug biedt zowel aan fietsers als dieren een veilige oversteekplaats. Het ecoveloduct is een primeur voor Oost-Vlaanderen.


"Vanaf nu kunnen de dieren zonder gevaar voor aanrijdingen de autosnelweg oversteken," zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Een win-win voor mens en dier dus, want het ecoveloduct is goed voor de dieren, veilig voor chauffeurs op de E40 en aangenaam voor de fietsers."

“Ook stad Deinze is bijzonder tevreden met deze realisatie. Het ecoveloduct combineert immers twee zaken waar Deinze sterk op inzet: fietsen en vergroening”, zegt burgemeester Jan Vermeulen.

Titelvoerend burgemeester van Aalter en minister van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Buitenlandse Handel, Pieter De Crem: “Het ecoveloduct is ons aquaduct van de 21ste eeuw. Levende, wilde energie laten lopen en bevruchten.”

Langs beide zijden van de E40 in Nevele ligt een groengebied. Helaas vormt de E40 voor veel dieren een gevaarlijke barrière tussen die twee zones. Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte deze barrière weg door de bestaande brug aan de Cromekestraat om te bouwen tot ecoveloduct. De ene helft bestaat uit een fietspad, de andere helft uit een onverhard deel waar dieren de snelweg kunnen dwarsen.

Ecorasters leiden dieren richting brug
Een ecoraster langs beide zijden van de E40 moet de dieren leiden naar de brug en vermijden dat ze voor of na de brug toch op de snelweg zouden belanden. Een ecoraster bestaat uit een 2 meter hoge omheining van houten palen met fijnmazig gaas ertussen. De rasters zijn over een afstand van 2.5 km en langs beide kanten van de E40 geplaatst tussen de afrit Nevele en de brug van de Markettestraat over de E40 in Aalter.

Primeur voor Oost-Vlaanderen
Het ecoveloduct in Nevele is het eerste in Oost-Vlaanderen en het tweede voor Vlaanderen, na dat in Genk. Het is één van de manieren om de versnippering van natuurgebieden en -verbindingen tegen te gaan. Bij het aanleggen van nieuwe wegen ontstonden namelijk barrières voor bepaalde planten en dieren. Naast natuurbruggen worden ook ecotunnels, wildwaarschuwingssystemen, wildspiegels, fauna- en wildrasters, aangepaste verlichting, ... ingezet om te 'ontsnipperen'.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief