26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
7 september 2022
De Werkvennootschap (DWV) heeft de eerste aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor een deel van het tracé van de nieuwe trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. Concreet gaat het om een segment van de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. “De trambus van Hasselt met tussenstops aan de Universiteitscampus in Diepenbeek, Genk tot in Maasmechelen, zal zorgen voor meer modern en betrouwbaar openbaar vervoer in Limburg. We gaan voluit voor een versnelde realisatie. Dit is dan ook een belangrijke mijlpaal in de realisatie van het hoogwaardig openbaar vervoer. Om de elektrische trambus zo snel mogelijk te kunnen inzetten, worden nu eerst een aantal quick wins uitgevoerd, zoals hier in Hasselt”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Minister Peeters reageert tevreden: ‘’De kracht van de trambus zit in de vrije bedding. Via quick wins kunnen we deze legislatuur in elke gemeente waar de trambus rijdt al een stuk van die vrije bedding realiseren. Deze eerste ingreep op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt is meteen een belangrijk stuk: de Koning Boudewijnlaan wordt ingericht als een groene stadsboulevard. Dankzij de vrije bedding zal de trambus vlot kunnen rijden en we investeren meteen ook in veilige infrastructuur voor de actieve weggebruikers. DWV heeft de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend en werkt naarstig door aan de andere quick wins.’’
Burgemeester Steven Vandeput ziet de voordelen voor de stad Hasselt: “Met de ontwikkeling van onze studentencampus rondom de Elfde Liniestraat, breidt onze stad verder uit. Het is van essentieel belang dat dit nieuwe stadsdeel op een kwalitatieve en aangename manier verbonden wordt met onze binnenstad. In die zin is deze vergunningsaanvraag zeker een opportuniteit. Via een aantrekkelijke promenade tussen de bomen kan je rechtstreeks naar het centrum wandelen. Aangezien de Elfde Liniestraat hét mobiliteitsknooppunt of Hoppinpunt wordt voor wie met het openbaar vervoer uit de richting Genk en Diepenbeek naar onze stad komt, voorzien we ook deelfietsen en deelsteps om vlot de ‘last mile’ naar je eindbestemming af te leggen.”
Het tracé van de nieuwe verbinding voor de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is totaal 39 km lang en telt 14 haltes. Bedoeling is dat de trambus in minder dan een uur dit traject kan afleggen.
“Er staan heel wat infrastructuurwerken op stapel om overal een vrije bedding aan te leggen. Zo hoeft het voertuig niet stil te staan tussen het ander verkeer. Het volledige tracé aanleggen vraagt heel wat studiewerk, procedures en investeringen. De realisatie is daarom opgedeeld in verschillende fases. Bedoeling is om de trambus in 2024 al op zijn eerste stukken eigen bedding te laten rijden”, zegt minister Peeters.
In elke gemeente waar de trambus rijdt kan er versneld een deel van het tracé aangelegd worden. De eerste quick win ligt op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. De andere segmenten waarop op korte termijn ingrepen gepland zijn de N702 Universiteitslaan in Diepenbeek, de N75 in Genk en aan het complex Genk-Oost.
De trambus zal vertrekken aan het station van Hasselt en rijdt vervolgens via de Grote Ring. Aan de Elfde Liniestraat buigt het tracé af naar het centrum van Hasselt en loopt dan verder via de Koning Boudewijnlaan richting Diepenbeek.
Het segment van de Koning Boudewijnlaan tussen de Elfde Liniestraat en de Voorstraat wordt heringericht. Dit is momenteel een sterk verharde verkeersruimte. Het grootste deel van de beschikbare plaats is ingenomen door parkeerplaatsen langs de rijweg en schuinparkeerplaatsen langs een ventweg. Er is momenteel ook geen aparte busbaan voor openbaar vervoer, in tegenstelling tot het deel ervoor en erna, waar wél een aparte bedding voor bussen voorzien is.
Om de Koning Boudewijnlaan te kunnen herinrichten is een omgevingsvergunning nodig. De aanvraag hiervoor werd ingediend op 2 september 2022 bij de stad Hasselt. In het najaar volgt een openbaar onderzoek en begin 2023 valt de beslissing over de vergunning. Als alles vlot verloopt zouden de effectieve werken dan kunnen starten medio 2023.
Om het brede publiek op de hoogte te houden over de vorderingen van de trambusverbinding tussen Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen volgen er dit najaar publieksmomenten in de 4 gemeenten. Het studieteam dat de plannen voor de nieuwe trambusverbinding uittekent, is er aanwezig om uitleg te geven en alle vragen te beantwoorden. Ze brengen een overzichtskaart mee van het tracé en detailkaarten per stad of gemeente.