18 maart 2025
Limburgse bakkers krijgen uitzicht op officiële erkenning voor…
Lees meer
Nieuws
27 oktober 2021
Eerder dit jaar lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters MIA of ‘Mobiliteit Innovatief Aanpakken’. MIA is een nieuwe bestuurlijke aanpak die werk maakt van meer verkeersveiligheid door minder regels, meer efficiëntie en een betere samenwerking. Vandaag start in Zonnebeke de tweede West-Vlaamse proeftuin. Op het kruispunt van de Beselarestraat (N303) met de Oude Kortrijkstraat komen camera’s die onveilige verkeerssituaties met fietsers analyseren.
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met MIA wil ik onder meer komaf maken met ingewikkelde procedures die, in het belang van de verkeersveiligheid, de aanpak en uitvoering van kleine infrastructurele werken of quick-wins (te) vaak verhinderen.”
Om de MIA-aanpak verder uit te testen worden er in Limburg en West-Vlaanderen proeftuinen of gestructureerde testomgevingen opgezet waar onder andere onveilige punten en fietsinfrastructuur realisatiegericht worden aangepakt. Voor elke MIA-proeftuin voorziet minister Peeters in 2021 6 miljoen euro. Eerder dit jaar werd de MIA-aanpak officieel gelanceerd in Limburg. Op 15 oktober ging de eerste schop in de grond in de West-Vlaamse proeftuin in Meulebeke, nu is het de beurt aan Zonnebeke.
In Zonnebeke zal men proactief gevaarlijke punten detecteren. “Dat doet we met de hulp van nieuwe technologie”, legt minister Peeters uit. “Denk aan sensoren of slimme camera’s. Aan de hand van die informatie worden onveilige punten proactief opgespoord, voor ze op de lijst met zwarte verkeerspunten belanden. Als deze methode goed werkt, wordt ze ook in de rest van Vlaanderen uitgerold.”
In Zonnebeke komen er camera’s op het kruispunt van de Beselarestraat (N303) met de Oude Kortrijkstraat en de Dadizelestraat in Zonnebeke. “De camera’s zullen de bewegingen op het kruispunt analyseren en onderzoeken of er zich onveilige verkeerssituaties voordoen waar fietsers bij betrokken zijn. Kunnen fietsers veilig oversteken? Als zij oversteken, kunnen er dan verkeersonveilige situaties ontstaan met voetgangers of autobestuurders?”
Tot en met eind augustus 2022 zullen er beelden gemaakt worden op de Beselarestraat. Tegelijkertijd gaat het Data Science Team van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) met de beelden aan de slag. Zij onderzoeken welke patronen zich voordoen in de onveilige verkeerssituaties met fietsers. “Die informatie wordt gebruikt om de veiligheid aan het kruispunt te verbeteren”, besluit minister Peeters.
Voor de duidelijkheid: de camera’s op de Beselarestraat voeren geen nummerplaat- of snelheidscontrole uit. Ze verzamelen enkel data over de verkeerspatronen op het kruispunt. De verwerking van de camerabeelden tot verkeerspatronen gebeurt volgens de regelgeving persoonsgegevens.
Meer informatie over MIA op www.vlaanderen.be/mia
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .