26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
14 januari 2022
Afgelopen zomer heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het nieuw Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021-2025 voorgesteld. Hierbij wordt verkeersveiligheid op een andere manier benaderd, met nieuwe klemtonen en aandachtspunten. Dat wil minister Peeters doen met MIA: Mobiliteit Innovatief Aanpakken. De kernwoorden van MIA zijn: sneller, samen en alert. De focus ligt op minder regels, versnelde output, efficiëntie, inspraak, maatwerk, slimme toepassingen, evaluatie en bijsturing.
Investeren in verkeersveiligheid betekent investeren in infrastructuur. Daarom wil minister Peeters werken met MIA-proeftuinen, waar er in testomgevingen wordt geëxperimenteerd met een resultaatgerichte procesaanpak en snellere doorlooptijden. Verder zet minister Peeters in op pro-actieve detectie van verkeersonveilige punten samen met IMOB van de Universiteit Hasselt. Dat betekent dat risico’s worden opgespoord nog voor er slachtoffers vallen. De proeftuin in Limburg is nu ook definitief van start gegaan.
In de komende maanden zal er in dit kader gewerkt worden met Drones in Beringen, Lanaken en Dilsen-Stokkem. Dat maakt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekend. “We gaan in de gemeentes gekende gevaarlijke punten aanpakken via MIA en we zetten in op proactieve detectie van verkeersonveilige punten”, aldus minister Peeters. “Hiervoor worden ook 5 locaties in Lummen, Lanaken, Maasmechelen, Pelt en Hasselt uitgerust met camerasystemen met het oog op de proactieve detectie van verkeersveiligheidsproblemen. We moeten immers niet enkel gevaarlijke punten aanpakken maar we moeten vooral voorkomen dat ze zich vormen.”
Vlaams minister Peeters: “Het aanleggen van een zebrapad of de verbreding van een fietspad om een schoolroute veiliger te maken, duurt vaak veel te lang en daar wil ik me niet bij neer leggen. Verkeersveiligheid, in het bijzonder die van voetgangers en fietsers, is voor mij een absolute topprioriteit en is daarom de rode draad bij MIA.”
Herk-de-Stad beet de spits af: aan de N2 (Ursulinnenstraat) werd de afslagstrook verlengd. De werken in Zutendaal aan het fietspad van de N77 (Genkerweg) en in werken in Diepenbeek aan vier snelwegbruggen over de E313, hier kwam er een nieuwe toplaag in asfalt en een slemlaag voor de fietspaden, werden recent ook afgerond. Om de MIA-aanpak te testen lopen er proefprojecten in Limburg en West-Vlaanderen. In Limburg gaat om zo’n 50 projecten. Komende weken wordt er gewerkt in Hechtel-Eksel (N74), aan een amfibieëntunnel, in Lummen (N717) wordt de aansluiting met de Schomsstraat verwijderd en in Lanaken (N77) breiden we het fietspad uit naar een dubbelrichtingsfietspad.
Binnen MIA Limburg wordt er ook een heus burgerparticipatieplatform opgezet dat burgers de mogelijkheid geeft om meldingen te doen van gevaarlijke punten en situaties via een online platform. Een uniek kenmerk van dit platform is dat het zal zorgen voor een betere communicatie en opvolging rond meldingen, en ook naar visualisatie toe zal het mogelijk zijn om de verschillende meldingen op het grondgebied van de gemeente te tonen. Ook zal de besluitvorming en/of het advies rond meldingen aan de burger worden gecommuniceerd via het platform.
Het online platform is intussen ontworpen en er 4 werden testgemeenten geselecteerd. Na enkele online infosessies zijn ondertussen Lummen, Tessenderlo, Hamont-Achel en As. In het voorjaar stelt minister Peeters samen met IMOB het burgerparticipatieplatform voor.