Nieuws

14 januari 2022

MIA-schop in de grond in Hechtel-Eksel, Lummen en Lanaken

Vlaams minister Lydia Peeters: “Binnenkort zullen burgers ook meldingen kunnen doen van gevaarlijke punten via interactieve tool”

Afgelopen zomer heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters het nieuw Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021-2025 voorgesteld. Hierbij wordt verkeersveiligheid op een andere manier benaderd, met nieuwe klemtonen en aandachtspunten. Dat wil minister Peeters doen met MIA: Mobiliteit Innovatief Aanpakken. De kernwoorden van MIA zijn: sneller, samen en alert. De focus ligt op minder regels, versnelde output, efficiëntie, inspraak, maatwerk, slimme toepassingen, evaluatie en bijsturing.

Investeren in verkeersveiligheid betekent investeren in infrastructuur. Daarom wil minister Peeters werken met MIA-proeftuinen, waar er in testomgevingen wordt geëxperimenteerd met een resultaatgerichte procesaanpak en snellere doorlooptijden. Verder zet minister Peeters in op pro-actieve detectie van verkeersonveilige punten samen met IMOB van de Universiteit Hasselt. Dat betekent dat risico’s worden opgespoord nog voor er slachtoffers vallen. De proeftuin in Limburg is nu ook definitief van start gegaan.

In de komende maanden zal er in dit kader gewerkt worden met Drones in Beringen, Lanaken en Dilsen-Stokkem. Dat maakt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekend. “We gaan in de gemeentes gekende gevaarlijke punten aanpakken via MIA en we zetten in op proactieve detectie van verkeersonveilige punten”, aldus minister Peeters. “Hiervoor worden ook 5 locaties in Lummen, Lanaken, Maasmechelen, Pelt en Hasselt uitgerust met camerasystemen met het oog op de proactieve detectie van verkeersveiligheidsproblemen. We moeten immers niet enkel gevaarlijke punten aanpakken maar we moeten vooral voorkomen dat ze zich vormen.”

Vlaams minister Peeters: “Het aanleggen van een zebrapad of de verbreding van een fietspad om een schoolroute veiliger te maken, duurt vaak veel te lang en daar wil ik me niet bij neer leggen. Verkeersveiligheid, in het bijzonder die van voetgangers en fietsers, is voor mij een absolute topprioriteit en is daarom de rode draad bij MIA.”

Stand van zaken werven in Limburg

Herk-de-Stad beet de spits af: aan de N2 (Ursulinnenstraat) werd de afslagstrook verlengd. De werken in Zutendaal aan het fietspad van de N77 (Genkerweg) en in werken in Diepenbeek aan vier snelwegbruggen over de E313, hier kwam er een nieuwe toplaag in asfalt en een slemlaag voor de fietspaden, werden recent ook afgerond. Om de MIA-aanpak te testen lopen er proefprojecten in Limburg en West-Vlaanderen. In Limburg gaat om zo’n 50 projecten. Komende weken wordt er gewerkt in Hechtel-Eksel (N74), aan een amfibieëntunnel, in Lummen (N717) wordt de aansluiting met de Schomsstraat verwijderd en in Lanaken (N77) breiden we het fietspad uit naar een dubbelrichtingsfietspad. 

Gevaarlijke punten melden via een interactieve tool

Binnen MIA Limburg wordt er ook een heus burgerparticipatieplatform opgezet dat burgers de mogelijkheid geeft om meldingen te doen van gevaarlijke punten en situaties via een online platform. Een uniek kenmerk van dit platform is dat het zal zorgen voor een betere communicatie en opvolging rond meldingen, en ook naar visualisatie toe zal het mogelijk zijn om de verschillende meldingen op het grondgebied van de gemeente te tonen. Ook zal de besluitvorming en/of het advies rond meldingen aan de burger worden gecommuniceerd via het platform.

Het online platform is intussen ontworpen en er 4 werden testgemeenten geselecteerd. Na enkele online infosessies zijn ondertussen Lummen, Tessenderlo, Hamont-Achel en As. In het voorjaar stelt minister Peeters samen met IMOB het burgerparticipatieplatform voor. 

  Overzicht van de 50 werven in Limburg .pdf

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image