26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
9 november 2021
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters nam vandaag in Antwerpen de veerboot MARNIX VAN SINT ALDEGONDE plechtig in gebruik: “Investeringen die bijdragen aan duurzame mobiliteit zijn essentieel om mensen een gevarieerd aanbod aan verschillende transportmodi te bieden. Zeker in en rond Antwerpen zijn verplaatsingen met de fiets of te voet efficiënter dan met de wagen. De nieuwe veerboot zal hoofdzakelijk te zien zijn ter hoogte van Sint-Anna in de stadskern van Antwerpen om een vlotte verbinding over de Schelde te realiseren.”
Om het duurzame mobiliteitsbeleid vorm te geven, zijn investeringen in verschillende transportmodi cruciaal. Niet enkel het aanbod, maar ook de middelen moeten duurzaam zijn.
“Ook mobiliteit via het water is een van de mogelijkheden binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid. Met de nieuwe veerboot MARNIX VAN SINT ALDEGONDE kregen de veerdiensten op de Schelde versterking, goed voor een investering van 4,3 miljoen euro. In 2021 zette de veerdienst ter hoogte van Sint-Anna reeds 340.000 passagiers over. Dit aantal ligt nu al een stuk hoger dan in 2020,” aldus Vlaams minister Lydia Peeters. “Maar daar blijft het niet bij. Het agentschap MDK werkt momenteel volop aan een volledig elektrische veerboot voor de veerdiensten op de Schelde. Deze boot zal eind 2022 geleverd worden.”
"Vergroening van de vaartuigen is voor ons agentschap enorm belangrijk. Deze nieuwe veerboot is uitgerust met de modernste technologie en onderhoudsvriendelijke materialen," vult Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap MDK verder aan. "Er zijn heel wat groene maatregelen geïntegreerd. Zo leveren de zonnepanelen op een zonnige dag voldoende energie om het volledig elektrisch net van het vaartuig te voeden. Hierdoor is het niet nodig dat de motoren extra energie aanmaken. Ook het brandstofverbruik ligt veel lager in vergelijking met de huidige veerboten."
Daarnaast is de mogelijkheid voorzien om in de toekomst snel en eenvoudig over te schakelen naar alternatieve brandstof. Het agentschap MDK is opgetogen dat dit feestelijke moment, maar bovenal belangrijk moment voor de bemanning van het schip, kon doorgaan. Meter Erica Caluwaerts doopte het schip en wenste de MARNIX VAN SINT ALDEGONDE en haar bemanning een behouden vaart.
Net zoals de andere vaartuigen van het agentschap MDK vaart het veer op zwavelarme brandstof en wordt het scheepsmanagement geborgd door een geïntegreerd kwaliteitssysteem. De rompvorm van de veerboot is geoptimaliseerd en is daarom veel duurzamer. De MARNIX VAN SINT ALDEGONDE biedt plaats aan 200 passagiers waarvan 75 fietsen mee aan boord kunnen. Met een lengte van 30 meter en een breedte van 9,5 meter is ook dit recentste vaartuig volledig uitwisselbaar met de andere veerdiensten van het agentschap op de Schelde.
MDK koos voor een naam van een historisch figuur gelinkt aan de regio waar de veerboot dienstdoet. Philips de Marnix, Heer van Sint Aldegonde, geboren in 1540, was schrijver, diplomaat en vertrouweling van Willem van Oranje. Philips de Marnix werd in deze zestiende eeuw ook kortstondig benoemd tot burgemeester van Antwerpen. Na zijn periode als burgemeester van de stad, trok Marnix zich terug en schreef hij opnieuw boeken. De familie de Marnix bezit vandaag nog steeds het kasteel van Bornem. De huidige graaf, John II de Marnix, is de veertiende graaf van Bornem en de 54ste kasteelheer. Hij beheert ondertussen al meer dan 50 jaar het domein en het kasteel langs de Oude Schelde, een zijarm van de Schelde.