Nieuws

11 augustus 2023

Minister Peeters: “Omgevingsvergunning aangevraagd voor eindhalte Terhills”

De Werkvennootschap heeft deze week bij de gemeente Maasmechelen de omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van de eindhalte aan Terhills van de trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen. “De eindhalte voor de nieuwe trambus wordt ingericht als een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte voor de reiziger en is een cruciaal onderdeel van de nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerverbinding”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De realisatie van de trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen is opgedeeld in verschillende fases. Zo zijn midden juni 2023 de eerste werken gestart in kader van het project, op het segment aan de Koning Boudewijnlaan in Hasselt wordt het eerste segment van de vrije bedding aangelegd. Het is de ambitie van De Lijn om de trambus te laten rijden in 2024. 

“Het is daarom belangrijk dat het eindstation in Maasmechelen er zo snel mogelijk komt. Het zal niet alleen een halte zijn, de elektrische trambus zal er ook kunnen opladen. Om de laadinfrastructuur van stroom te voorzien wordt een middenspanningscabine gebouwd naast het toeristisch centrum”, vertelt minister Peeters.

Eindhalte Maasmechelen Terhills

De eindhalte van de trambus komt ter hoogte van Terhills en heeft een strategische ligging. Deze voormalige mijnsite is een toeristische trekpleister in Maasmechelen en de toegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen. Ook Maasmechelen Village en de bioscoop Pathé/Euroscoop liggen op een steenworp en lokken heel wat bezoekers. Doordat het groene van Terhills en het Nationaal Park Hoge Kempen doorgetrokken wordt tot aan de halteomgeving zal de eindhalte een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte worden voor de reizigers.

“Studenten uit de regio van Maasmechelen geraken met de trambusverbinding in de toekomst vlot en comfortabel tot aan de campussen van Diepenbeek en Hasselt en ook tot in het centrum van onze provinciehoofdstad”, aldus Lydia Peeters. “Daarnaast is het voor de reizigers een snelle verbinding naar het station in Genk waar men kan overstappen op de trein, maar ook het ziekenhuis van Genk wordt eveneens vlotter bereikbaar met dit nieuw openbaar vervoer.”

Hoppinpunt

De eindhalte van de trambus in Maasmechelen is tegelijk ook een Hoppinpunt: “Een plek waar je vlot kan overstappen van het ene op het andere vervoermiddel bv. van de fiets op de trambus om tot op je eindbestemming te geraken. Zo wordt combimobiliteit verder gestimuleerd”, geeft minister Peeters mee. Er komt een ruime fietsenstalling, plaatsen voor deelwagens, een extra perron voor reguliere bussen en een pad naar de huidige autoparking.

Volgende stappen

De omgevingsvergunning voor de eindhalte Terhills is aangevraagd op 4 juli 2023. Binnen de 30 dagen moet het dossier volledig en ontvankelijk verklaard worden. Vervolgens kan het openbaar onderzoek starten.

Herinrichting Rijksweg

De herinrichting van de Rijksweg N78 zit vervat in een latere fase binnen het project, hier loopt momenteel het studietraject voor verder. De Werkvennootschap is vertrokken vanuit de mobiliteitsvisie van de gemeente Maasmechelen. De doelstelling hier is een duurzame oplossing vinden voor de wegverbinding met meer verkeersveiligheid, veilige fietsverbindingen en een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer. De Werkvennootschap zet tijdens dit studietraject verder in op haar participatieve aanpak en dialoog met alle belanghebbenden. In het najaar volgen er o.a. nog nieuwe verkeerstellingen en momenteel wordt ook de input van de infomarkt verder verwerkt.

Meer info: www.hovhasseltmaasmechelen.be

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief