Nieuws

11 september 2023

Toekomstplannen voor fietsveilige doortocht N72 in Zonhoven liggen op tafel

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft
plannen om de N72 in Zonhoven te vernieuwen tussen de vertakking aan de
Heuveneindeweg (N74) en de rotonde Merelstraat-Hortstraat. Over zo’n 3,2 km
komen veilige fietspaden, worden de kruispunten aangepakt en komt er gescheiden
riolering. De ontwerpplannen liggen op tafel en zijn beschikbaar voor
geïnteresseerden tijdens twee infomarkten op 11 en 12 september. In totaal kost
het project 15 miljoen euro. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Lydia Peeters investeert 9,5 miljoen euro in de fietsveilige doortocht,

“De N72 is een belangrijke ader in het
fietsnetwerk, maar beschikt niet over de aangepaste fietsinfrastructuur door de
combinatie van smalle aanliggende fietspaden en hoge verkeersintensiteit,” zegt
Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken.
“Daarom gaan we de kruispunten met de zijstraten beveiligen en nieuwe
fietspaden voorzien. Die zijn vrijliggend of aanliggend verhoogd, afhankelijk
van de geldende snelheid. Aquafin voorziet gescheiden riolering voor een
duurzaam waterbeheer.”

Vernieuwing per segment

De N72 kruist drie segmenten in Zonhoven: Halveweg, Roosterbeekvallei en Ter Donk met elk hun specifieke eigenschappen. In Halveweg is zone 50 al van kracht. Daardoor legt AWV de fietspaden er in beide richtingen aanliggend verhoogd aan. Een schuwzone beschermt fietsers tegen mogelijk openslaande deuren van geparkeerde wagens.

In de stationsomgeving verandert het kruispunt met de Wijvestraat in een rotonde. Die moet de ontsluiting van de spoorwegparking verbeteren. Daarom krijgt de rotonde ook verkeerslichten die ervoor moeten zorgen dat de rotonde vastloopt als de spoorwegovergang is gesloten. Aan verschillende kruispunten komen veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

Schepen van mobiliteit Frederick Vandeput prijst ook de investering in de rotonde op het kruispunt Halveweg/Wijvestraat. "Dit garandeert de doorstroming vanuit wijk Halveweg op een veilige en vlotte manier. Ook voor de veiligheid van schoolgaande jeugd en fietsers in het algemeen is dit een zeer goede oplossing."

In Ter Donk varieert de snelheid tussen 50 en 70
km/u. AWV legt de fietspaden over het hele stuk vrijliggend aan. Ook hier
beschermen schuwzones aan weerskanten van de fietspaden de fietsers.

Burgemeester Johny De Raeve is bijzonder tevreden met de plannen. "De N72 is een belangrijke schoolroute voor zowel kinderen van het lager onderwijs als richting de middelbare scholen. De toekomstige herinrichting maakt bovendien de oversteken naar onze lagere scholen De Startbaan en De Horizon veiliger. Het is een belangrijke investering voor de verkeersveiligheid in onze gemeente."

Langere termijn

Een studiebureau heeft de eerste ontwerpplannen uitgetekend en op papier gezet. Ze geven een goed beeld van de toekomstige weginrichting. Voor deze nieuwe inrichting zijn grondverwervingen nodig. De eerste gesprekken hierover worden daarover persoonlijk aangeknoopt met de betrokken eigenaars, in de loop van de komende maanden. De effectieve uitvoering van de werken is voor de komende jaren.

Infomoment op 11 en 12 september

Om alle betrokkenen en geïnteresseerden in de omgeving goed te informeren over de plannen, organiseren AWW, het gemeentebestuur van Zonhoven en Aquafin twee infomomenten. Op maandag 11 september en dinsdag 12 september, telkens van 16u tot 20u kan iedereen terecht voor meer informatie en een persoonlijk gesprek met de projectdeskundigen. Locatie: in Parochiezaal Halveweg - Heikensstraat 20 - Zonhoven.

Alle info op www.wegenenverkeer.be/N72Zonhoven

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief