26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
7 september 2022
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters werkt samen met De Werkvennootschap hard aan de realisatie van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen Hasselt en Maasmechelen. Er komt een trambusverbinding tussen Hasselt, campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Om de trambus zo snel mogelijk te kunnen inzetten, realiseert de Werkvennootschap in opdracht van minister Peeters eerst een aantal quick wins. Één daarvan is de eindhalte van de elektrische trambus in Maasmechelen. Het concept voor de halteomgeving aan Terhills is klaar.
“De eindhalte in Maasmechelen die concreet vorm krijgt is een belangrijke mijlpaal in het plan om Limburg te voorzien van hoogwaardig openbaar vervoer”, aldus minister Peeters. “Maasmechelen en de ruime regio errond worden dankzij de trambus op een snelle en kwaliteitsvolle manier verbonden met Genk, campus Diepenbeek en Hassselt. Bovendien zal de trambus in 2024 om het kwartier rijden en zo zorgen voor een snelle bediening van de reizigers.”
“De Lijn wil met deze trambuslijn een reizigersgroei bereiken door de kwaliteit van het openbaar vervoer in Limburg op te trekken tot een niveau waarop het een kwalitatief alternatief biedt voor de personenwagen. De uitbouw van een hoogwaardig netwerk van regionaal openbaar vervoer in Limburg moet tot een modal shift leiden”, zegt Ann Schoubs, CEO De Lijn.
Het tracé van de nieuwe verbinding voor de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. Een vrije busbedding aanleggen over het volledige tracé vraagt heel wat overleg, studiewerk, procedures en investeringen.
“Om zo snel mogelijk winst te boeken is het project opgedeeld in fases. Op verschillende plaatsen langs het tracé zullen er versneld infrastructuurwerken gebeuren. Één van deze quick wins is de eindhalte Maasmechelen Terhills. Het is belangrijk dat het eindstation er zo snel mogelijk komt. Het is de ambitie om de trambus al op zijn eigen bedding te laten rijden op de helft van het tracé vanaf 2024”, duidt minister Peeters.
De eindhalte van de trambus komt ter hoogte van Terhills. Burgemeester van Maasmechelen Raf Terwingen benadrukt het belang van deze strategische ligging:
“Deze voormalige mijnsite is een toeristische trekpleister in Maasmechelen, het is de toegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen. Ook Maasmechelen Village en de bioscoop Pathé/Euroscoop liggen op een steenworp en lokken heel wat bezoekers. Tegelijkertijd wordt het een belangrijk duurzaam transportmiddel voor onze inwoners die zo snel en goedkoop naar het ziekenhuis in Genk kunnen, maar ook naar het station in Genk om aansluiting te maken op het treinnet: het is een noodzakelijke schakel in de mobiliteitshift die we willen doorvoeren!”
De trambus loopt vanuit het zuiden langs de Kolenmijn Limburg-Maaslaan. Daar wordt de eindhalte voorzien vlak bij het majestueuze hoofdgebouw van Terhills en in de buurt van het toeristische bezoekerscentrum. Het tracé van de trambus loopt vanuit het zuiden langs de Kolenmijn Limburg-Maaslaan. Bezoekers kunnen van daar ook makkelijk te voet naar de bioscoop of naar Maasmechelen Village. De trambus maakt er een lus en keert terug naar het zuiden richting Genk, Diepenbeek en Hasselt.
Het opzet is om aan de eindhalte een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte te creëren voor de reizigers. Toekomen, wachten op elkaar, wachten op de volgende bus of trambus,… het is belangrijk dat dit kan gebeuren in een aangename, uitnodigende omgeving. Ook schepen van Ruimtelijke Ordening en Grondbeleid Inge Opsteijn ziet de voordelen voor Maasmechelen:
‘’Dankzij deze investering wordt het groene karakter van Terhills en het Nationaal Park Hoge Kempen doorgetrokken tot aan de halteomgeving. Dat valt volledig in lijn met onze gemeentelijke visie rond de principes van rewilding: wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding. Ik kijk dan ook uit naar de realisatie.’’
De eindhalte van de trambus in Maasmechelen zal ook een Hoppinpunt worden. Het wordt een plek waar je vlot kan overstappen op andere vervoermiddelen om tot op je eindbestemming te geraken. Op die manier wordt combimobiliteit gestimuleerd. Er komt een ruime fietsenstalling, plaatsen voor deelwagens, een extra perron voor reguliere bussen en een directe connectie met de huidige autoparking. Zo zijn er maximale overstapmogelijkheden die aansluiten op het hoogwaardig openbaar vervoer met de trambus.
Op de Kolenmijn Limburg-Maaslaan komt een vrije bedding voor de trambus. Dit vraagt om een herinrinrichting van de straat en biedt de kans om een nieuw gezicht te geven aan de oostelijke rand van de Tuinwijk. Het opzet is om de sfeer van de groene lanen en rustige wijkstraten in de buurt door te trekken. Er komt voldoende plaats voor voetgangers en fietsers en de groene inrichting rondom de eindhalte wordt doorgetrokken.