Nieuws

8 december 2023

Trambuswerven in Hasselt, Diepenbeek en Genk ondanks winterweer op schema.

Om de elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zo snel mogelijk in te zetten, zorgt De Werkvennootschap waar mogelijk op het traject al voor een vrije bedding. Momenteel wordt gewerkt op de Europalaan in Genk, de Boudewijnlaan in Diepenbeek en de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. Ondanks het natte najaar en de eerste winterprik liggen de drie werven nog op schema.

“Momenteel leggen we op drie locaties al vrije beddingen aan voor de hoogwaardig openbaar vervoerlijn tussen Hasselt en Maasmechelen. Opgeteld gaat het over zo’n 14 km vrije ruimte, of bijna 7 km per richting, voor onze elektrische trambus die we in 2024 willen laten rijden. Samen met onze aannemers stellen we alles in het werk om de drie werven zoals voorzien in maart op te leveren”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Pechstroken in Genk en Diepenbeek worden busbanen

In Genk wordt de N75 Europalaan tussen de Oosterring en het snelwegcomplex heraangelegd. Dit gebeurt in twee fasen met om beurt de vernieuwing van een volledige weghelft. Die richting Genk-centrum krijgt na het weekend asfalt en markering waarna de werken op de weghelft naar As starten. Telkens wordt de pechstrook omgevormd tot een volwaardige vrije busbaan en krijgen de tweerijstroken ernaast een gloednieuwe asfaltverharding.

“Op de Boudewijnlaan in Diepenbeek doen we hetzelfde tussen de Westerring en de Ginderoverstraat. Met dat verschil dat we hier een extra fase voorzien waarbij we in twee weekends telkens een volledige weghelft inclusief de nieuwe busbaan asfalteren. Omwille van het weer schuiven deze asfaltweekends op naar maart volgend jaar zodat we de 2 x 4 km nieuw wegdek vlot en kwalitatief kunnen uitvoeren”, vertelt minister Peeters.

Volledige weghelft voor trambus in Hasselt

De weghelft van de Koning Boudewijnlaan langs de oude brandweerkazerne van Hasselt ondergaateen complete metamorfose. Het openbaar vervoer krijgt hier in beide richtingen vrije doorgang op beddingen in sporenbeton. De werken beginnen van zodra het verkeer, dat hier tijdelijk een plek kreeg, is omgezet op het pas vernieuwde wegdeel aan de kant van het zwembad.

Minister Peeters: “Dat gebeurt nog deze week waarna we met de aanleg van de busbanen tussen de Elfde Liniestraat en de trambustunnel onder de Grote Ring beginnen. De busbedding zal bestaan uitvier smalle rijbanen in uitgewassen beton met ertussen vergroende tussenstroken. Aan beide kanten flankeren we het geheel met een fraaie bomenrij in een groene berm.

De weghelft aan de kant van het Kapermolenpark kreeg al een nieuwe rijweg met -zoals voorheen-een rijstrook per richting en werd tegelijk uitgerust met een dubbelrichtingsfietspad en voetpad. Fietsers kunnen trouwens ook al aan de overzijde over een splinternieuw tweerichtingsfietspad de Koning Boudewijnlaan gebruiken. Zo beschikken ze aan beide wegzijden over een veilige en naadloze aansluiting met de fietstunnels onder de Grote Ring.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief