Nieuws

18 maart 2024

Unieke HOV-busbaan in Hasselt feestelijk geopend met testrit

17/03/2024 – De eerste vrije busbaan van de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen werd zondag feestelijk geopend tijdens het FTI-festival in Hasselt. Een elektrische Lijnbus testte de vrije bedding tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat op de Koning Boudewijnlaan uit. De bedding werd aangelegd in sporenbeton, wat uniek is voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Vanaf maandag 25 maart zullen alvast de reguliere buslijnen van De Lijn over de busbaan rijden om vlotter op bestemming te geraken.

In mei 2020 gaf Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de Werkvennootschap de opdracht om voor de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (HOV) een versnelling hoger te schakelen via een trambus op een maximale vrije bedding. 

“De introductie van deze HOV-lijn zal een positieve impact hebben op het duurzaam verplaatsingsgedrag tussen Hasselt en Maasmechelen”, zegt minister Peeters. “Via een eerste reeks kortetermijnmaatregelen of ‘quick wins’ zal al de helft van de vrije bedding gerealiseerd worden. De meer ingrijpende werkzaamheden, zoals de doortochten in Hasselt, de universitaire campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen, worden ondertussen verder bestudeerd en voorbereid om ze in een tweede fase te realiseren. We streven hierbij naar een breed gedragen oplossing en gaan in dialoog met de lokale besturen en andere stakeholders.”

Vrije (tram)busbaan in sporenbeton

Tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat werd de Koning Boudewijnlaan voorzien van 700 meter vrije busbanen in beide richtingen. Zo wordt de reguliere bus, en in de toekomst ook de trambus, niet gehinderd door het andere verkeer.

Schepen van Openbare Werken, Laurence Libert: “De bedding werd aangelegd in sporenbeton: tussen de rijstroken zijn graszoden aangeplant om zoveel mogelijk water door te laten. Om het groene karakter van het Kapermolenpark door te trekken, planten we ook 115 bomen. Zo zorgt de totale heraanleg voor een derde minder verharding.”
Burgemeester van Hasselt, Steven Vandeput:
“Hasselt blijft groeien als woon-, werk- en belevingsstad. Vandaar is een goede ontsluiting van onze provinciehoofdstad absoluut noodzakelijk. De OV-verbindingen tussen Hasselt en Genk zijn de drukst bezette van onze provincie. Ik ben blij dat we in dit dossier eindelijk een duurzame en hoogwaardige stap vooruit zetten.”

Nieuwe fiets- en voetpaden

Naast de busbaan en meer groen, werd aan beide zijden een dubbelrichtingsfietspad van 3 meter breed voorzien. Het fietspad aan de noordzijde bedient o.a. de campus, het zwembad en het Kapermolenpark. Aan deze zijde werd ook een voetpad van 2 meter breed aangelegd. Tot slot werd ook de rijweg vernieuwd.

Busbaan al in gebruik

Over de nieuwe busbaan zullen vanaf maandag 25 maart alvast alle reguliere buslijnen rijden om reizigers zo vlotter op hun bestemming te brengen. Trambus- en busreizigers kunnen in de toekomst afstappen ter hoogte van de nieuwe openbaar vervoershub “halte Elfde Linie” die in een volgende fase zal worden aangelegd.

Trambussen besteld

De Lijn heeft 17 speciaal uitgeruste elektrische trambussen besteld. De eerste trambussen zijn 18 meter lang en zijn modern, comfortabel en gericht op de reiziger. Aan de begin- en eindhalte Hasselt Station start binnenkort de aanleg van de perrons en laadinfrastructuur.

HOV-project op schema

Het trambusproject tussen Hasselt en Maasmechelen maakt vorderingen: tegen april worden ook de twee andere vrije busbanen op de N702 (Boudewijnlaan) in Diepenbeek en de N75 (Europalaan) in Genk afgerond. Daarnaast zijn er belangrijke stappen gezet met de indiening van omgevings-vergunningen voor cruciale punten langs het tracé, waaronder de campus van Diepenbeek en het op- en afrittencomplex 33 in Maasmechelen. Hierdoor zal er onder andere een vlotte en snelle verbinding ontstaan tussen de campus Diepenbeek en campus Hasselt, wat heel interessant is voor de studenten die pendelen tussen de twee campussen. Van zodra deze omgevingsvergunningen afgeleverd zijn, kan er gestart worden met de uitvoering van de werken.

In het komende jaar focust De Werkvennootschap op het studiewerk voor de doortochten door de stads- en gemeentecentra.

De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal eind 2024 – begin 2025 rijden. Ook bij de twee andere HOV-lijnen Hasselt-Maastricht (1) en Hasselt-Noord-Limburg (3) vordert het studiewerk.


Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief