26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
24 januari 2023
De Lijn heeft 17 speciaal uitgeruste elektrische trambussen besteld die zullen worden ingezet op de toekomstige hoogwaardige openbaarvervoerlijn tussen Hasselt en Maasmechelen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden: ”We zetten hiermee een belangrijke stap richting realisatie van de tweede lijn van het oude Spartacusplan: Elektrische, emissievrije trambussen die zoveel mogelijk de files voorbij zullen steken dankzij een eigen bedding. De kwaliteit van een tram, maar met de flexibiliteit van een bus. Een belangrijke stap naar beter openbaar vervoer – en een betere mobiliteit – in Limburg.”
De hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen zal met een hoge frequentie ook de campus in Diepenbeek en station Genk bedienen. De eerste trambussen zijn 18 meter lang en zijn modern, comfortabel en gericht op de reiziger.
Ann Schoubs, directeur-generaal van de Lijn: “We voorzien bijvoorbeeld lagere glaspartijen, een elektrische oprijplaat voor rolstoelgebruikers en kinderwagens, real-time XL-infoschermen, aangepaste stoelen met verhoogd comfort, leeslamp en ingebouwde GSM-houder met mogelijkheid tot opladen, aanpasbare en geïntegreerde LED-binnenverlichting en comfortabele klimaatbeheersing
De elektrische trambussen zijn besteld bij leverancier VDL, die als beste inschrijver uit de openbare aanbesteding is gekomen. VDL zal vanaf januari 2024 de trambussen leveren.
De Werkvennootschap, de organisatie van de Vlaamse Overheid die ook verantwoordelijk is voor de Noord-Zuidverbinding, is ondertussen druk bezig met de infrastructuur voor de trambusverbinding voor te bereiden. Zo starten de eerste werken, aan de Boudewijnlaan in Hasselt, nog dit voorjaar.
Minister Peeters: ”Het cruciale aan een trambus is de vrije bedding. Daarom heb ik aan De Werkvennootschap opdracht te geven om te werken met “quick-wins”, waar we snel en efficiënt al de eerste stukjes van die vrije busbaan kunnen realiseren. We beginnen met de Boudewijnlaan in Hasselt. De andere segmenten waarop op korte termijn ingrepen gepland zijn, zijn de N702 in Diepenbeek en de N75 in Genk.” Ook de eindhalte aan Terhills in Maasmechelen wordt versneld aangepakt.
De meer ingrijpende werkzaamheden, zoals de herinrichting van de R71 te Hasselt, de doortocht te Genk en Maasmechelen, worden ondertussen verder bestudeerd en voorbereid om ze in een tweede fase te realiseren.
“In 2022 en 2023 staan er voor 50 miljoen euro investeringen op het programma om de vrije bedding en de halteomgevingen te voorzien. Ondertussen werkt mijn administratie verder aan de studies voor de uitvoering in de jaren daarna”, aldus minister Peeters
Minister Peeters: “We willen Limburgers uitnodigen de auto wat vaker te laten staan en tegelijk zorgen voor een betere ontsluiting van onze studentencampussen in zowel Hasselt als Diepenbeek, dat kan enkel als de trambus als alternatief kwaliteitsvol, snel, frequent, comfortabel en betrouwbaar is. Daar gaan we voor. De eerste trambussen zijn nu besteld en kunnen in 2024 beginnen rijden. De komende jaren investeren we snel en veel in de infrastructuur voor de trambussen. Telkens er segmenten klaar zijn, kunnen die ook in gebruik worden genomen.”
Meer info: https://hovhasseltmaasmechelen.be/