Nieuws

9 oktober 2022

Al 196 burgers vragen publieke laadpaal aan

Concessieovereenkomst met TotalEnergies en Engie getekend

De uitrol van publiek toegankelijke laadpunten op openbaar domein in Vlaamse steden en gemeenten gaat heel binnenkort van start. De Vlaamse Regering gunde in juli 2022 de concessie aan Engie (regio’s Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg) en TotalEnergies (regio's West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant). Zij zullen elk instaan voor de uitrol van laadpunten van normaal vermogen in die specifieke regio’s. Vandaag ondertekende Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken, Lydia Peeters, de concessieovereenkomsten met de concessiehouders. Intussen vroegen al 196 burgers een laadpaal op openbaar domein aan via het digitaal loket. Via de lokale besturen kwamen al 70 aanvragen voor de strategische plaatsing van laadpalen binnen. “Ik ben tevreden dat de uitrol nu echt van start kan gaan”, aldus minister Peeters.

Engie en TotalEnergies zullen laadpalen uitrollen op het openbaar domein. Zo’n publieke laadpaal kan er op drie manieren komen:

  • Iedereen die met een volledig elektrische wagen rijdt (of hiermee in de nabije toekomst zal rijden), zelf geen laadpunt kan installeren en niet beschikt over een publiek laadpunt in de buurt, kan een publiek toegankelijk laadpunt aanvragen op maximaal 250 meter van de woning. Aanvragen gebeuren via een e-loket (Paal volgt Wagen). Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst.
  • Daarnaast zullen er laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt (Paal volgt Paal).
  • Aanvullend kunnen, op vraag van gemeenten (via een ander e-loket), proactief publieke laadpalen geplaatst worden op strategische locaties, bijvoorbeeld laadeilanden op parkeerpleinen bij appartementsgebouwen.

De steden Antwerpen, Genk, Gent en Oostende hebben ervoor gekozen om zelf in te staan voor de publieke laadpalen op hun grondgebied.

De e-loketten zijn geopend sinds 1 september. Intussen kwamen al 196 aanvragen van burgers en ondernemingen binnen en 70 aanvragen van lokale besturen. Die worden nu gescreend op volledigheid en ontvankelijkheid. Maximaal 6 maanden na de goedkeuring van de aanvraag zal de laadpaal geplaatst worden.

“Door voldoende laadinfrastructuur te voorzien, willen we het comfort voor de bestuurder vergroten”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Het is mijn ambitie om te zorgen voor de versnelde uitbouw van zowel publieke, semi-publieke als private laadpunten in Vlaanderen. Tegen 2025 moet de teller in Vlaanderen op 35.000 publieke laadequivalenten staan en hebben we elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen.”

Minister Peeters plant samen met het Departement Mobiliteit binnenkort nog een grote campagne om de burger te informeren over de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief