Nieuws

30 maart 2022

Herinrichting Vuntcomplex Leuven voor betere, multimodale mobiliteit

Ambitieus plan Leuven Noord voor betere, multimodale mobiliteit wordt komende jaren afgewerkt

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven ondertekenden op 30 maart een samenwerkingsovereenkomst voor de heraanleg van het Vuntcomplex in Leuven, samen met de partners (KU Leuven en NMBS) van het projectvennootschap rond Wetenschapspark Leuven Noord. Het knooppunt zal in de toekomst volledig heringericht worden met een investering van de Vlaamse Regering van 30 miljoen euro. Het project, dat deel uitmaakt van het plan Leuven Noord van het Agentschap Wegen en Verkeer waar al sinds 2018 werven voor lopen, zal niet alleen een eerste belangrijke stap zijn om het toekomstige wetenschapspark beter bereikbaar te maken met de fiets, het openbaar vervoer en de wagen. Er komt ook een nieuwe carpoolparking en de ‘oude’ Aarschotsesteenweg tussen de Duitse Brug en het Vuntcomplex zal niet meer als verbinding voor het doorgaande verkeer dienen - waardoor de buurt aangenamer zal worden voor de omwonenden. In 2023 wordt al gestart met de aanleg van een nieuw dubbelrichtingsfietspad. De aanleg van de zwevende rotonde en de bijhorende nieuwe fietsverbindingen zal starten in 2025.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De herinrichting van het ‘Vuntcomplex’ en de omgeving errond, mét vlotte toegang naar het toekomstige wetenschapspark, is een investering van 30 miljoen euro in tewerkstelling en innovatie waarmee we de Vlaamse kenniseconomie nog eens op de kaart zetten. Het is ook een mooie voortzetting van de investeringen van de afgelopen drie jaar in de mobiliteit ten noorden van Leuven.”
prof Wim Desmet, algemeen beheerder KU Leuven: “Voor KU Leuven, al jarenlang de meest innovatieve universiteit van Europa, is de interactie met het bedrijfsleven belangrijk voor de industriële en maatschappelijke valorisatie van het wetenschappelijk onderzoek. Dat heeft intussen ondermeer geleid tot meer dan 140 spin-offs die vele duizenden mensen tewerkstellen. Het park zal internationale kennisintensieve bedrijven en jonge, beloftevolle ondernemingen die nauw samenwerken met KU Leuven en andere kennisinstellingen in Leuven de gepaste omgeving en infrastructuur bieden om ideeën en onderzoeksresultaten verder te ontwikkelen en om te zetten in verwezenlijkingen met impact op het leven van mensen wereldwijd. Met de realisatie van het Vuntcomplex wordt een belangrijke eerste stap gezet naar een vlotte en veilige ontsluiting van het wetenschapspark.”

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: Dankzij de ontwikkeling van de site Leuven Noord in samenwerking met stad Leuven en KU Leuven kan NMBS haar gronden inzetten voor de creatie van stedelijke, wetenschappelijke en economische functies die het gebruik van de trein bijkomend stimuleren en de Leuvense stationsomgeving verder dynamiseren. Dit illustreert perfect onze ambitie om via de integratie van het station in de ontwikkeling van de stationsomgeving meer mensen van de trein gebruik te laten maken. Naast de trein zal de herinrichting van het ‘Vuntcomplex’ ook andere vervoersmodi een vlotte toegang tot het toekomstige wetenschapspark verschaffen."

Veilig met de fiets van Kessel-Lo naar Wilsele en terug

Wie vandaag met de fiets van Kessel-Lo naar Wilsele rijdt, moet voorbij de drukke op- en afritten van de E314. In 2023 wordt er met middelen van de Vlaamse overheid en de stad Leuven een nieuw dubbelrichtingsfietspad aangelegd tussen de bestaande rotonde van de Kesseldallaan en het kruispunt van het Vuntcomplex met de Wilselsesteenweg. Fietsers die vanuit Kessel-Lo komen, zullen na de werken via de lokale weg Wilselsesteenweg naar de recent door Wegen en Verkeer aangelegde tunnel van de Kessel-Losesteenweg onder de E314 geleid worden. Wegen en Verkeer zal ook het kruispunt van de Kessel-Losesteenweg en de Aarschotsesteenweg (N19) aanpassen, zodat fietsers daar ook veiliger kunnen aansluiten op de Aarschotsesteenweg of op de Oudstrijderslaan. Na de werken is het hele traject tussen Wilsele en Kessel-Lo veiliger voor de fietsers.

Zwevende rotonde, nieuwe fietsverbindingen en carpoolparking

Centraal in het ontwerp voor de grote herinrichting ligt de rotonde met zes (!) takken waarop, naast enkele op- en afritten van de E314, ook de Kesseldallaan en de toegangsweg van het toekomstige wetenschapspark zullen aansluiten. Het is een ‘zwevende rotonde’, omdat de rijweg voor auto’s in de hoogte zal liggen. De fietspaden zullen op het gelijkvloerse niveau liggen en zullen aansluiten op een netwerk van fietspaden die onder andere verbinding zullen maken met de fietssnelweg F3 Leuven - Brussel, de fietssnelweg F25 Leuven - Aarschot, de fietssnelweg F8 Leuven – Mechelen, de nieuwe carpoolparking en het fietspad naar Kessel-Lo dat in 2023 aangelegd wordt (zie hierboven).

Rustigere Aarschotsesteenweg door knip voor viaduct

Het doorgaande autoverkeer dat van de Vaartkom van Leuven komt en richting Rotselaar / Aarschot rijdt, zal in de toekomst niet meer via de ‘oude’ Aarschotsesteenweg moeten rijden - dat is het stuk van de N19 tussen het viaduct van de E314 en de aansluiting met het Vuntcomplex. De automobilisten zullen voor het viaduct omgeleid worden naar de nieuwe rotonde via een brug die al enkele jaren geleden werd aangelegd. Dit heeft voor de bewoners van de oude Aarschotsesteenweg als voordeel dat er minder verkeer door hun straat zal rijden.

Leuven Noord: een hele puzzel

Vlaams minister Lydia Peeters benadrukt dat Vlaanderen heel wat investeert in de Leuvense regio. Het Agentschap Wegen en Verkeer startte in 2018 met de uitvoering van het plan Leuven Noord. Toen werd onder het viaduct van de E314 in Wilsele meer plaats gemaakt voor de fietsers. Sindsdien kunnen de fietsers die vanuit Leuven komen onder de Duitse Brug rijden. Voordien moesten ze deze ruimte delen met de auto’s. Voor de auto’s legde Wegen en Verkeer een aparte doorgang onder het viaduct aan. Die doorgang zal na de aanleg van de rotonde dus alleen nog maar door bestemmingsverkeer voor de oude Aarschotsesteenweg gebruikt worden (zie hierboven). De tunnel die Wegen en Verkeer in 2020 onder de E314 aanlegde ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg, maakt ook deel uit van Leuven Noord. Ten slotte is er ook de spitsstrook op de E314 richting Limburg en de nieuwe geluidsschermen die Wegen en Verkeer de afgelopen jaren langs de E314 plaatste.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief