26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
27 november 2022
Heb je een 100% elektrische auto? Maar kan je geen eigen laadpunt installeren en heb je er ook geen in de omgeving? Vraag dan een publieke laadpaal in je buurt aan op vlaanderen.be/laadpaal. Met die boodschap trekt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken deze week een campagne op gang. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Ik wil met de uitrol van laadinfrastructuur op publiek domein zorgen voor 10.000 extra laadpunten in Vlaanderen.”
Elke burger die volledig elektrisch rijdt, thuis zelf geen laadpunt kan installeren en er ook geen in de directe omgeving heeft staan, kan sinds september een publieke laadpaal aanvragen via een e-loket. Die aanvragen worden nu door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken gescreend op volledigheid en ontvankelijkheid. Maximaal 6 maanden na de goedkeuring zal de laadpaal geplaatst worden door Engie (voor regio Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg) of TotalEnergies (voor regio West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant) op maximaal 250 meter van de woning van de aanvrager.
De voorbije maanden hebben al 437 burgers of ondernemingen zo’n aanvraag ingediend. Maar om nog meer burgers hierover te informeren, start het Departement eind november een brede publiekscampagne. Ook aan lokale besturen wordt gevraagd om de campagne mee te ondersteunen en ze te verspreiden via hun kanalen.
Minister Lydia Peeters: ‘Ik wil het comfort voor bestuurders van elektrische wagens vergroten en het netwerk van (semi)publieke laadpunten versneld uitbouwen. Alleen zo stimuleren we particulieren en bedrijven om te kiezen voor zero-emissievoertuigen. Deze campagne moet nog meer burgers duidelijk maken dat er een mogelijkheid is om een publieke laadpaal aan te vragen. Met andere woorden: niet kunnen thuisladen is alvast geen obstakel meer voor elektrisch rijden.’
Via de aanvragen van burgers of ondernemingen zullen er de komende maanden en jaren dus heel wat laadpunten bijkomen. Maar daarnaast worden nog twee andere strategieën gevolgd:
Paal volgt Paal: er zullen automatisch laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt.
Op vraag van lokale besturen kunnen aanvullend en proactief publieke laadpalen geplaatst worden op strategische locaties. Dat zijn locaties met een hoge potentiële laadbehoefte (bv. attractiepolen met substantiële bezoekersaantallen) en met een logische plek binnen het laadnetwerk.