17 september 2024
Fietstellers tonen stijging in fietsverkeer naar school en werk
Lees meer
Nieuws
27 maart 2022
27 maart 2022 – Met de lente breekt ook het moment aan waarop heel wat motorrijders zich opnieuw in het verkeer begeven. Daarom organiseert Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters met de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) in samenwerking met de Vlaamse overheid en tal van andere partners vandaag de vijfde editie van de Dag van de Motorrijder. “Als motorrijder ben je bijzonder kwetsbaar in het verkeer. Je vaardigheden opfrissen voor je opnieuw de weg op gaat, is dus een goed idee. De hele dag kunnen motorrijders op 16 locaties in Vlaanderen hun vaardigheden testen en opfrissen, hun motor laten nakijken en tips krijgen om veilig de baan op te gaan” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Vandaag zijn er tal van activiteiten voor motorrijders op 16 locaties verspreid over heel Vlaanderen: Alken, Antwerpen, Asse, Borgloon, Brasschaat, Brugge (2 locaties), Gullegem, Hasselt, Hulshout, Ieper, Maasmechelen, Pelt, Roeselare, Rotselaar en Sint-Niklaas. Zowel beginnende als meer ervaren motorrijders kunnen er doorlopend terecht voor een kosteloze technische check-up van hun machine, oefeningen op een behendigheidsparcours, veiligheidsadvies en informatie over opleidingen. Op het parcours komen onder meer slalom rijden, traag rijden, korte bochten, keren en het correct uitvoeren van een precisiestop aan bod, inclusief tips van professionele motorinstructeurs.
Volgens de eerste, voorlopige cijfers van de politie werden vorig jaar in Vlaanderen 1.138 letselongevallen met motorrijders geregistreerd, goed voor 5,4% van alle letselongevallen. Daarbij kwamen 30 motorrijders om het leven en raakten er 1.092 gewond.1 Motorrijders maken daarmee 4,3% van alle gewonden en 10,3% van alle verkeersdoden in 2021 uit. Motorrijders zijn dus duidelijk oververtegenwoordigd in de ongevallencijfers. Dat is met name te wijten aan het feit dat ze geen beschermend koetswerk om zich heen hebben, terwijl ze toch hoge snelheden kunnen halen. Door hun smalle profiel worden ze bovendien vaak minder goed opgemerkt door andere weggebruikers.
Een verdere analyse van de ongevallencijfers door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken toont aan dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers onder motorrijders op de langere termijn afneemt. Aangezien echter ook het geheel van de doden en zwaargewonden in het verkeer daalt, leidt deze evolutie niet tot een afname van het aandeel van de dode en zwaargewonde motorrijders in het totaal aantal doden en zwaargewonden. Sinds 2005 is er zelfs sprake van een lichte stijging (van 10,4% in 2005 naar 11,4% in 2020).2
Evolutie van het aantal en aandeel van de ernstige verkeersslachtoffers (doden + zwaargewonden) bij de motorrijders voor de periode 2005-2020 in Vlaanderen
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Motorrijders zijn bijzonder kwetsbaar in het verkeer. Bromfietsers en motorrijders hebben het hoogste overlijdensrisico op de weg. Ongeveer 1 op de 6 verkeersdoden (15,9%) is een gemotoriseerde tweewieler, meestal een motorrijder. Per afgelegde kilometer loop je als motorrijder bijna 25 keer meer risico om bij een ongeval te overlijden dan een gemiddelde autobestuurder. De preventie van ongevallen met gemotoriseerde tweewielers is daarom een van de negen prioritaire actiepunten in het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen. Met een verruimd aanbod aan opleidingen, trainingen en sensibiliseringsacties verbeteren we de vaardigheden en risicoperceptie van motorrijders. Als motorrijder je snelheid aanpassen, een goede kijktechniek en defensief rijden zijn immers een must om ongevallen te vermijden. Bij het begin van de lente je vaardigheden opfrissen is dus een goed idee. Met de Dag van de Motorrijder bieden we kosteloze screenings, advies over opleidingen én kosteloos technisch nazicht op 16 locaties verspreid over heel Vlaanderen”.
Meer veiligheidstips voor motorrijders en automobilisten vind je op www.veiligverkeer.be/themas/motors