Nieuws

13 maart 2024

Een derde minder verharding en meer dan 100 nieuwe bomen: nieuwe busbaan zorgt voor meer groen

De eerste busbaan van de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen is bijna klaar. Het gaat om het stuk van de Elfde-Liniestraat tot de Voorstraat op de Koning Boudewijnlaan in Hasselt. De busbaan is aangelegd in sporenbeton, wat uniek is voor het openbaar vervoer in Vlaanderen. De totale heraanleg zorgt voor een derde minder verharding. Kers op de taart zijn de meer dan 100 bomen die aangeplant worden langs het tracé. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, burgemeester Steven Vandeput en schepenen Laurence Libert en Frank Dewael mochten op woensdag 13 maart enkele bomen mee aanplanten.

Tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat werd de Koning Boudewijnlaan voorzien van 700 meter vrije busbanen in beide richtingen. Zo wordt de reguliere bus, en in de toekomst ook de trambus, niet gehinderd door het andere verkeer.

“De bedding werd aangelegd in sporenbeton: tussen de rijstroken zijn graszoden aangeplant om zoveel mogelijk water door te laten. Het sporenbeton is een primeur voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Om het groene karakter van het Kapermolenpark door te trekken, planten we ook 115 bomen”, vertelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De nieuwe busbaan zal binnenkort al gebruikt worden door alle reguliere buslijnen. In de toekomst zullen trambus- en busreizigers kunnen afstappen ter hoogte van de nieuwe openbaar vervoershub “halte Elfde Linie”, deze zal in een volgende fase worden aangelegd.”

Nieuwe fiets- en voetpaden

Naast de busbaan en meer groen, werd aan beide zijden een fietspad in beide richtingen van 3 meter breed voorzien. Het fietspad aan de noordzijde bedient o.a. de campus, het zwembad en het Kapermolenpark. Aan deze zijde werd ook een voetpad van 2 meter breed aangelegd. Tot slot werd ook de rijweg vernieuwd.

HOV-project op schema

Het trambusproject tussen Hasselt en Maasmechelen maakt vorderingen: tegen april worden ook de twee andere vrije busbanen op de N702 (Boudewijnlaan) in Diepenbeek en de N75 (Europalaan) in Genk afgerond. Daarnaast zijn er belangrijke stappen gezet met de indiening van omgevings-vergunningen voor cruciale punten langs het tracé, waaronder de campus van Diepenbeek en het op- en afrittencomplex 33 in Maasmechelen. Ook aan de begin- en eindhalte Hasselt Station start binnenkort de aanleg van de perrons en laadinfrastructuur. In het komende jaar focust De Werkvennootschap op het studiewerk voor de doortochten door de stads- en gemeentecentra.

© Willemen Infra

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief