Nieuws

8 december 2021

Een nieuw afwegingskader voor snelheidsregimes helpt de verkeersveiligheid verhogen binnen de bebouwde kom

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters stelt een nieuw afwegingskader voor het bepalen van snelheidsregimes in de bebouwde kom voor. Deze aanbevelingen voor de wegbeheerders passen in de uitvoering van het nieuwe Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021 - 2025, dat de actieve weggebruiker centraal plaatst. Het aandeel actieve weggebruikers stijgt immers onder de verkeersslachtoffers, en zowel voetgangers als fietsers zijn steeds vaker betrokken in dodelijke verkeersongevallen met personenwagens. Dat blijkt opnieuw uit de pas vrijgegeven verkeersveiligheidsbarometer van VIAS.

“Ik heb meermaals aangegeven geen voorstander te zijn om van bovenuit een algemene snelheidsbeperking tot 30km/u in te voeren in de bebouwde kom. Voor mij is de subsidiariteit belangrijk: lokale besturen kennen hun eigen grondgebied en zijn het best geplaatst om te bepalen welke snelheidslimieten aanvaardbaar en geloofwaardig zijn. Maar dit betekent geenszins dat ik blind blijf voor de problematiek, wel integendeel en dat vertaalt zich in dit afwegingskader. Snelheids- en massaverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Binnen de bebouwde kom delen actieve weggebruikers de weg vaak met gemotoriseerd verkeer aan een hogere snelheid. Om deze situaties voor alle weggebruikers te verbeteren bieden we een kader dat de wegbeheerders een houvast biedt bij het bepalen van een gepast snelheidsregime voor wegen binnen de bebouwde kom. Ik moedig alle wegbeheerders aan om hiermee aan de slag te gaan. Zo verhogen Vlaanderen en de lokale besturen samen de verkeersveiligheid”, aldus minister Peeters.

Er wordt vertrokken vanuit de functie van de weg. Een weg kan namelijk een verkeersfunctie, een verblijfsfunctie of een combinatie van beiden vervullen.

Voor wegen die voornamelijk een verblijfsfunctie vervullen, stelt het afwegingskader een snelheidsregime van 30 km/u voor. Hier kan het gemotoriseerd verkeer, gezien de lage toegelaten snelheid, op een veilige manier gemengd worden met de actieve weggebruiker.

Voor wegen die voornamelijk een verkeersfunctie vervullen, stelt het afwegingskader een snelheidsregime van 50 km/u voor. In deze situatie zijn voldoende veilige infrastructurele voorzieningen voor de actieve weggebruikers noodzakelijk (bv. verhoogd aanliggende fietspaden).

“Hiermee willen we ook steden en gemeenten een kader aanreiken dat hen helpt om te bepalen waar een zone 30 gewenst en haalbaar is, om ze dan vervolgens als dusdanig in te richten. Een helder snelheidsbeleid met een geloofwaardig snelheidsregime blijft belangrijk om een voldoende groot draagvlak te creëren. Uiteraard is ook handhaving belangrijk. Een sterke en efficiënte handhavingsketen is een basisvoorwaarde voor een kwalitatief handhavingsbeleid. Goed overleg en dergelijke afstemming met de verschillende partners is hierbij cruciaal. Vanuit ons verkeersveiligheidsbeleid willen we werk maken van veilige weggebruikers, veilige wegen, veilige voertuigen en veilige snelheden.”

Dit afwegingskader is het resultaat van een geslaagde samenwerking tussen het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen & Verkeer op basis van input van het VIAS, het Netwerk Duurzame mobiliteit, het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw, de Vlaamse Vereniging van Steden & Gemeenten en De Lijn. De Vlaamse overheid stemde het document ook af met mobiliteitsexperten van de Task Force Verkeersveiligheid, een aantal lokale besturen en de Fietsersbond.

U vindt het afwegingskader hier: https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/afwegingskader-voor-snelheidsregimes-binnen-de-bebouwde-kom

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image