Nieuws

30 december 2021

Eerste ‘slimme busbaan’ van Vlaanderen zorgt voor snel Ringtrambus-traject tussen UZ Brussel en Brussels Airport.

De grote wegenwerken die De Werkvennootschap uitvoerde op de Sint-Annalaan, op de grens tussen Vilvoorde en Grimbergen, zijn afgerond. Een huzarenstukje, want op een beperkte ruimte slaagde men erin busbanen slim te verweven met autorijstroken waardoor het openbaar vervoer steeds voorrang heeft op de auto. Het concept van deze ‘slimme busbaan’ is uniek in Vlaanderen. De Sint-Annalaan is meteen ook het eerste afgewerkte deel van het grootschalige Ringtrambus-traject tussen het UZ Brussel en Brussels Airport. Op termijn zullen pendelaars hun reistijd op deze buslijn met minstens een kwart zien dalen. Vanaf januari 2022 stopt de Ringtrambussen aan de nieuwe haltes op de Sint-Annalaan.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden: “Deze slimme busbaan zorgt ervoor dat we, op een plek waar geen plaats is voor een dubbele busbaan, de bus toch voorrang kunnen geven in beide richtingen. Het Ringtrambustraject wordt zo aantrekkelijker voor de pendelaar, en zal de komende jaren nog sneller worden dankzij bijkomende investeringen. Dat is fantastisch nieuws in de filegevoelige Vlaamse Rand.’’

Voorrang aan vlotter openbaar vervoer

Het programma Werken aan de Ring zet hard in op de zogenaamde ‘modal shift’: weggebruikers motiveren om van de auto over te schakelen naar andere vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer. Investeringen in een performant en aangenaam openbaar vervoersnet staan dan ook hoog op de agenda. Een vlotte doorstroming, bijvoorbeeld door het aanleggen van afzonderlijke busbanen gescheiden van het autoverkeer, is hier cruciaal.

Dit laatste is echter niet altijd mogelijk. In de Sint-Annalaan was de ruimte tussen de huizenrijen beperkt. In beide rijrichtingen twee extra afzonderlijke busbanen aanleggen, bovenop de 2 bestaande rijstroken voor autoverkeer was onmogelijk. Je botste er letterlijk op de voorgevels. Met de aanleg van één enkele slimme busbaan is dit probleem nu opgelost.

Slimme busbaan: twee keer zoveel bus op de helft van de ruimte

De heraangelegde Sint-Annalaan heeft 3 i.p.v. de verwachte 4 rijbanen: 2 autorijbanen met daartussen slechts 1 busbaan. Op die middelste rijstrook rijden bussen in beide richtingen op één en dezelfde busbaan, zonder conflicten. Het concept van deze ‘slimme busbaan’ is uniek in Vlaanderen en zorgt voor een maximale doorstroming met een minimaal ruimtebeslag. Een uitgekiende verkeerslichtenregeling aan de diverse kruispunten zorgt ervoor dat de bus steeds sneller kan vertrekken dan de auto’s waardoor hij steeds voorrang heeft op het andere verkeer.

Animatie slimme busbaan:

Sint-Annalaan eerste afgewerkt deel van Ringtrambus-project

De heraangelegde Sint-Annalaan is het eerste afgewerkte deel van het 16-kilometer lange Ringtrambustraject tussen het UZ Brussel en Brussels Airport. De Ringtrambus is een van de drie nieuwe tramlijnen van het Brabantnet en zal een alternatief bieden voor de structurele files in de Noordrand. De trambus zal belangrijke locaties in de Noordrand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Dit project is niet alleen een grote stap voorwaarts voor het openbaar vervoer, maar dankzij de inrichting en aanleg van het wegennet voor deze trambus, zal ook de fietsinfrastructuur op het volledige traject aangepakt worden.

De Ringtrambus staat voor snel en stipt openbaar vervoer. Zo zal de reistijd op deze buslijn in de toekomst met minstens een kwart dalen. Een belangrijke troef in het aantrekkelijk maken van openbaar vervoer. Uit een recente bevraging (Marktonderzoek van De Lijn 24-25-26 november 2021) van De Lijn bleek de algemene tevredenheid over de Ringtrambus op 83% te liggen.

Haltes Sint-Annalaan operationeel vanaf januari 2022

Vanaf januari bedient Lijn 820 Jette-Vilvoorde-Zaventem de drie nieuwe haltes op de Sint-Annalaan: Bergdal, Ringlaan en Mutsaard. De oude haltes Rijkendalstraat, Bloemendallaan, Strombeek Kerk en Pierebad worden niet meer bediend. Meer info op de website van De Lijn.

Werken aan de Ring

De heraanleg van de Sint-Annalaan en het Ringtrambus-project zijn een onderdeel van het programma ‘Werken aan de Ring’. Met dit programma werkt De Werkvennootschap, een projectvennootschap die door de Vlaamse Overheid werd opgericht om grote infrastructuurprojecten te verwezenlijken, aan een betere mobiliteit en leefbaarheid op en rond de Ring rond Brussel. Om dit te realiseren wordt de komende jaren geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, heraanleg van de Ring en vlottere fietsverbindingen.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief