26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
4 juli 2023
Vandaag hebben onder meer Georges Gilkinet (federaal minister van Mobiliteit), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Zuhal Demir (Vlaams minister van Energie en Omgeving), Benoît Gilson (CEO Infrabel) en de burgemeesters Steven Vandeput (Hasselt), Wouter Beke (Leopoldsburg) en Wim Caeyers (Mol) de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Hasselt - Mol officieel geopend. De spoorlijn werd ingereden met een symbolische eerste elektrische treinrit van Hasselt naar Mol.
Infrabel is in het voorjaar 2019 gestart met de elektrificatiewerken van de spoorlijn Hasselt - Mol (lijn 15) die gefaseerd en baanvak per baanvak werden uitgevoerd. Op het traject werd er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd: 38 km spoor tussen de vertakking Zonhoven en Mol waarvan 10 km dubbelspoor tussen Zolder en Beverlo, het tweede perronspoor in Leopoldsburg en enkele bundelsporen in Mol. In totaal zijn er 1.250 bovenleidingspalen geplaatst, 1.400 ton staal voor de bovenleidings-constructies gebruikt, en 300 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold.
Verspreid over de 38 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook 2 nieuwe tractieonderstations gebouwd en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven). Deze installaties zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. De voorbije maanden vonden er, naast de laatste afwerkingen, verschillende controles en testen plaats van de nieuwe bovenleiding op het volledige traject, waarna de spoorlijn midden juni veilig onder spanning kon worden gezet.
Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal infrastructuurwerken uitgevoerd op het spoortraject zoals de verhoging en vernieuwing van verschillende bruggen. Dit was nodig omdat de bruggen onvoldoende hoog waren voor de doortocht van een elektrische trein met bovenleiding. De brug ’t Routeke in Heusden-Zolder en de bruggen van de Stationsstraat en Zandstraat in Beringen zijn al een tijdje klaar, de nieuwe betonnen brug van de Koerselsesteenweg zal eind augustus volledig afgewerkt zijn (maar dit heeft geen impact voor het treinverkeer). Ook de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen werd grondig gerenoveerd en in het station Mol en in Zolder zijn er verschillende spoorwissels vernieuwd.
De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Hasselt - Mol bedraagt 50,2 miljoen euro, waarvan het grootste deel van de financiering federaal is en het Vlaamse Gewest een deel (bijna 15 miljoen euro) bijdraagt. Het Limburgse spoorwegnet* is nu volledig elektrisch voor wat betreft de reizigerslijnen. De elektrificatie vormt zo een belangrijke investering voor de mobiliteit in Limburg en ook voor de Kempen, is milieuvriendelijk en zal de stiptheid ten goede komen.
*In juni 2021 werd de geëlektrificeerde reizigerspoorlijn Hamont - Mol in gebruik genomen; in maart 2022 de geëlektrificeerde goederenspoorlijn Genk-Goederen - Bilzen.
“Met de elektrificatie van deze spoorlijn bereiken we een heuse mijlpaal voor het Limburgse spoornet. Vanuit Vlaanderen hebben we bijna 15 miljoen euro hierin geïnvesteerd, dit maakt dan ook deel uit van een van onze Vlaamse spoorprioriteiten. Deze spoorprojecten kunnen versneld worden aangepakt omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt. Het traject Hasselt-Mol was het laatste deel dat nog geëlektrificeerd moest worden, nu is het hele Limburgse net elektrisch. Elektrische treinen zijn goed voor het milieu, de treinen rijden sneller en bovendien kan zo het hele Limburgse spoorwegnet nu gemakkelijker geïntegreerd worden in het Belgische net. We zetten in Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. Combimobiliteit staat hierin centraal, hiervoor voorzien we veilige en comfortabele vervoersknooppunten waar je gemakkelijk verschillende vervoermiddelen kan combineren. De trein en bus blijven vaste waarden en bedienen de drukke assen met snellere en frequente verbindingen. Zo wordt het aanbod ook beter afgestemd op de vraag van de reizigers”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia.
Dankzij de 58 km nieuwe bovenleiding is nu 5.965 km aan hoofdsporen of ruim 90% van het Belgische netwerk geëlektrificeerd. Het Belgische spoorwegnet behoort zo tot de top van Europa op het gebied van elektrificatie.
De komende jaren breidt NMBS bovendien ook het treinaanbod uit tussen Hasselt en Mol. Zo zal vanaf december 2024 op zondag de L-trein tussen Hasselt en Mol in beide richtingen elk uur rijden, in plaats van om de twee uur nu. De reizigers tussen Hasselt en Mol krijgen zo 7 dagen op 7 in beide richtingen om het uur een trein.
Vanaf december 2025 wordt ook op weekdagen het aanbod tussen Hasselt en Mol uitgebreid. Zowel tijdens de ochtend- als de avondspits zal er vanaf dan in beide richtingen een tweede trein per uur rijden. Het gaat telkens om een P-trein richting Hasselt en een P-trein richting Mol. Deze treinen zullen behalve in Hasselt en Mol ook stoppen in Zonhoven, Zolder, Heusden, Beringen, Beverlo, Leopoldsbrug en Balen.
In het station van Hasselt werken NMBS en Infrabel sinds 2020 aan de stapsgewijze vernieuwing van het station. Het station wordt integraal toegankelijk, waardoor ook reizigers met een beperkte mobiliteit in alle comfort de trein kunnen nemen. Zo worden de perrons met een halve meter verhoogd en krijgen ze een volledige make-over. De perrons 4 tot en met 9 zijn reeds vernieuwd. Momenteel zijn de perrons 1-A aan de beurt. Perron A wordt een nieuw perron met doodlopend spoor, wat de capaciteit van het station verhoogt. Vanaf de lente van 2024 zal er worden gewerkt aan het perron 2-3, het laatste perron dat dan nog moet worden vernieuwd.
Ook de voetgangerstunnel onder de sporen wordt vernieuwd met onder meer een lift en een roltrap naar elk perron. En daarnaast komt er aan de voorkant van het station Hasselt ook een nieuwe fietsparking, met meer dan 1.100 fietsparkeerplaatsen.
In het kader van deze werken vernieuwt Infrabel gefaseerd ook de sporen, ballast (steenslag) en seinen in de perronzone. En aan beide kanten van het station Hasselt vernieuwt Infrabel de spoorinfrastructuur (sporen, wissels, bovenleiding) wat een vlotte doorstroming en het comfort van het treinverkeer ten goede komt.
In het station van Mol gaan NMBS en Infrabel de bestaande voetgangerstunnel onder de sporen verlengen tot aan de achterkant van het station (Keirlandse Zillen). Aansluitend vernieuwt NMBS daar ook de fiets- en autoparking. Na de werken zal er aan de achterkant van het station plaats zijn voor 400 fietsen en 150 auto’s. De werken gaan van start in 2025 en moeten in de loop van 2026 zijn afgerond.