26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
21 oktober 2023
In het weekend van zaterdag 21 en zondag 22 oktober 2023 wordt de fietstunnel aan de Havenlaan in Diepenbeek in de grond geschoven, dit in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts. Samen met de aanleg van fietspaden kadert deze fietstunnel in de ontwikkeling van de fietssnelweg F72 die Hasselt met Maastricht verbindt. Het jaagpad aan de zuidzijde van het Albertkanaal wordt zo toegankelijk als vlotte fietsverbinding en kruist de Havenlaan ondergronds. De totale projectkost is 1,3 miljoen euro.
De verbinding is een cruciale schakel op de F72 fietssnelweg die grotendeels de jaagpaden van het Albertkanaal volgt. Binnenkort kan je volledig veilig en autovrij fietsen van fietsbrug de Langeman in Hasselt tot de industrie van Genk-Zuid. Samen met de F5 (Antwerpen-Hasselt) ontstaat zo een vlot befietsbaar geheel dwars doorheen de provincie, beter gekend als de Albertkanaalroute.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters sluit zich hier volledig bij aan. “Eens de fietsverbinding van ongeveer 650 meter lang aangelegd is, ontsluit dit traject tal van tewerkstellingspolen per fiets, zoals bijvoorbeeld Flanders Logistics Valley op de voormalige Ford site, enkele kilometers ten oosten van de projectlocatie. Voor woon-werkverkeer is het wegwerken van deze missing link dus een echte stimulans. Ook voor recreatieve verplaatsingen is het een aangename route om te fietsen langs water, groen en verderop fiets je over de fietsbrug de Langeman. Met deze realisatie hopen we een fietsboost te creëren voor de mensen uit de regio en verder. Het werk is nog niet af, maar we werken komende jaren hard verder op het uitgestippelde (fiets)pad met alle beleidsniveaus. Met een gedeelde fietsambitie kunnen we versneld zorgen voor meer en betere fietspaden en fietssnelwegen.”
De grote uitdaging binnen dit project ligt vooral in de specifieke locatie en timing. De tunnel dient gebouwd en geplaatst te worden zonder een grote impact te hebben op het doorgaande verkeer op de Havenlaan, waar eveneens veel fietsverkeer op zit.
De tunnel heeft een totale lengte van 28 meter en een breedte van 7 meter. Voor de bouw van deze tunnel werd 73 ton staal en 350 m³ beton voorzien. Het inschuiven zelf zal slechts een tweetal uur in beslag nemen. Daarna volgen de aanvulling van de bouwput en het terug afwerken van de Havenlaan onmiddellijk. Vanaf volgende week wordt dan de fietsverbinding van ongeveer 650 meter lang aangelegd.