Nieuws

13 maart 2023

Grote renovatie viaduct Vilvoorde is noodzakelijk om de veiligheid te garanderen

Het viaduct van Vilvoorde is dringend aan renovatie toe. Grondig onderzoek heeft aangetoond dat de werken omvangrijker zijn dan initieel geraamd. “Maar we gaan ermee door”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Een brug die zich in slechte toestand bevindt, moeten we aanpakken als we de veiligheid willen blijven garanderen. We willen brokkelbruggen voorkomen.” Het project is in deze fase al goed voor een investering van meer dan 500 miljoen euro. Zoals bij alle infrastructuurwerken hebben ook hier de inflatie en grondstofprijzen een impact op de prijs.

De eerste auto’s reden er in 1978, ze is dus al 45 jaar een vaste waarde. 22 rijen gigantische pijlers, 1700m lang en elke werkdag kruisen zo’n 90.000 auto’s haar van oost naar west en omgekeerd. Het bekendste ‘kunstwerk’ (de vakterm voor bruggen en tunnels) van het land is toe aan een grondige renovatie om de veiligheid te kunnen blijven garanderen. Het ‘Viaduct Zeekanaal Brussel-Schelde’, beter gekend als het ‘Viaduct van Vilvoorde’ wordt wel eens de belangrijkste brug van ons land genoemd. De brug werd in de jaren ’70 gebouwd met het oog op een verwachte levensduur van 100 jaar. Echter na zeer intensief gebruik, bevindt de brug zich in categorie 4 wat betekent “slechte toestand”. Er dringt zich dus een grote renovatie- en saneringsoperatie op.

Vlaams minister Lydia Peeters: ‘’We kampen in Vlaanderen met een historische onderhoudsachterstand van onze bruggen en tunnels. Dat zorgt dat we met een grote nood aan investeringen zitten, investeringen die we moeten doen als we de veiligheid willen blijven garanderen. De staat van onze bruggen en tunnels verbeteren en die infrastructuur verzekeren voor de toekomst staat dan ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. We zijn aan een historische inhaalbeweging bezig en ook het Viaduct van Vilvoorde zal grondig gerenoveerd, gesaneerd en verstevigd moeten worden. Dit project is in deze fase al goed voor een investering van meer dan 500 miljoen euro, en daarmee verzekeren we de toekomst van wat misschien wel dé kransslagader van ons Vlaams wegennet is. Zo verzekeren we de komende generaties van een viaduct dat én er nog eens 50 jaar bovenop kan doen én gereed is voor de herinrichting van de Ring rond Brussel.”

Totaalrenovatie halverwege de levensduur

Het Viaduct van Vilvoorde werd in de jaren ‘70 ontworpen met het oog op een honderdjarig bestaan. Ongeveer halfweg en na volle benutting is het dan ook niet onlogisch dat het grondig gerenoveerd, gesaneerd en verstevigd moet worden. Het zijn ingrijpende werken, waarbij het hele viaduct gerenoveerd zal worden.

Minister Peeters: ‘’We pakken niet alleen de bovenbouw aan, maar werken ook aan de onderliggende draagstructuur, de oplegtoestellen en de binnenkant van het Viaduct. Net zoals zoveel bouwwerken uit de jaren ’70 bevat het Viaduct ook een asbesthoudende coating. Die zal ook worden gesaneerd. We kunnen het ons niet veroorloven om de belangrijkste brug van Vlaanderen te laten aftakelen tot onder een kritiek niveau. Het Viaduct is immers een onmisbare schakel in ons economisch weefsel, en deze renovatie zorgt dat die schakel ook de komende generaties betrouwbaar, veilig en beschikbaar blijft’’.

Foto's @BelgaImage

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image