Nieuws

25 januari 2024

Haven Genk start regelmatige spoorverbinding tussen Genk en Zeebrugge

Na een succesvolle test begin oktober 2023 werd vandaag in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en de CEO van Infrabel Benoît Gilson de nieuwe spoorverbinding tussen Haven Genk en Zeebrugge officieel ingehuldigd. “De spoorverbinding belooft aanzienlijke voordelen op vlak van mobiliteit en duurzaamheid”, aldus Heike Ulburghs, General Manager van Haven Genk. Vlaanderen maakt tot 2026 200.000 euro vrij voor het project.

“Enkele weken geleden zijn we opgestart met een vaste set wagons waarbij we 3 rondlopen per week aanbieden, vanuit Genk vertrekken we op dinsdag, donderdag en zaterdag. De terugrit naar Genk vertrekt in Zeebrugge op maandag, woensdag en vrijdag. We kunnen zowel containers als trailers laden op de trein. Op termijn is er een uitbreiding voorzien naar een dagelijkse verbinding, afhankelijk van de bezetting van de huidige 3 rotaties”, aldus Heike Ulburghs, General Manager van Haven Genk. “Concreet leidt deze corridor met een beladingsgraad aan 100% tot 40 vrachtwagens die per treinrit van de weg worden gehaald. Met 3 roundtrips per week kunnen we dan aan zo’n 12.000 vrachtwagens per jaar komen, oftewel 2,4 miljoen bespaarde wegkilometers. Dat zijn significante cijfers.”

Naast de internationale verbindingen voor zeecontainers vanaf de CSP (Cosco Shipping ports) terminal vertrekken er vanuit Zeebrugge ook heel wat intra-Europese transporten onder andere naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, Spanje en Portugal. Daar is vooral een snelle en efficiënte verbinding belangrijk. “Lading die om 11h ‘s middags in Genk vertrekt komt in de namiddag toe in Zeebrugge en kan diezelfde avond nog vertrekken op de ferry”, legt Heike Ulburghs uit.

De spoorverbinding belooft aanzienlijke voordelen op vlak van mobiliteit en duurzaamheid:

  • Duurzaamheid: Deze corridor draagt bij aan duurzaamheid door de verschuiving van vrachtvervoer van de weg naar het spoor, wat aanzienlijke CO2-besparingen oplevert voor bedrijven die deze modal shift realiseren.
  • Mobiliteit: Het verplaatsen van vrachtvervoer van de weg naar het spoor zal de verkeerscongestie verminderen op de drukke ringwegen rond Antwerpen, Gent en Brussel, wat zowel de wegen ontlast als de efficiëntie van de logistieke keten verbetert.

In het kader van de duurzaamheidsrapportering, die verplicht wordt vanaf 2025, biedt deze bijkomende intermodale connectie aan de Limburgse bedrijven alvast de mogelijkheid om hun transporten duurzamer te organiseren.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: "Vlaanderen is bijzonder fier op deze bijkomende intermodale connectie van en naar Limburg. De nieuwe spoorcorridor tussen Haven Genk en Zeebrugge is een voorbeeld van hoe we door middel van samenwerking onze doelstellingen inzake de modal shift kunnen bereiken. Vanuit Vlaanderen maken we 200.000 euro vrij voor dit project. De verschuiving richting spoor zorgt niet alleen voor een vermindering van vrachtverkeer over de weg, het geeft ook een logistieke en economische boost, met finaal een positieve impact op onze luchtkwaliteit en ons klimaat. Dit project past volledig in onze doelstellingen opgenomen binnen de Taskforce VIAVIA of “Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak”. Met VIAVIA wil ik o.a. volop inzetten op groene binnenvaart, zero-emissiegoederenvervoer over de weg en multimodale corridors. De ultieme ambitie is om Vlaanderen als regio wereldwijd nummer 1 te maken als het gaat om zero emissie vrachtvervoer. Na evaluatie kan deze aanpak ook elders worden toegepast om zo meer dergelijke corridors op poten te zetten en zo nog meer vrachtwagenkilometers te vermijden.”

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief