Nieuws

13 september 2023

Indrukwekkende plaatsing van fietstunnel onder drukke spoorlijn in Groenendaal - op één weekend tijd!

HOEILAART/GROENENDAAL – Unieke prestatie dit weekend bij de aanleg van fietssnelweg F205 tussen Hoeilaart en Brussel. Net voorbij het station van Groenendaal (Hoeilaart) installeerde De Werkvennootschap (Vlaamse overheid) een lange fietstunnel onder een brede spoorbedding. Een huzarenstukje, zeker omdat de bijhorende bovenleidingen boven de sporen niet verwijderd werden. Zo kon het treinverkeer maandagochtend probleemloos hervatten.

Lydia Peeters, Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken: "De plaatsing van de tunnel kadert in de aanleg van fietssnelweg F205 langs de Terhulpsesteenweg (N275) tussen de ring rond Brussel en de grens met het Waals Gewest. Met het inschuiven van de 30 meter lange fietstunnel zorgen we ervoor dat vanaf het voorjaar 2024 er onafgebroken en veilig gefietst kan worden tussen Hoeilaart en Brussel. Ook wordt er een connectie gemaakt met de fiets- en natuurbrug De Priorij. Die brengt fietsers veilig over de Ring ter hoogte van het Bosmuseum.”

Plaatsen tunnel onder brede spoorbedding: een huzarenstukje

Fietssnelweg F205 tussen Hoeilaart en Brussel kende een belangrijk obstakel: spoorlijn 161 Brussel-Namen. Met de installatie van deze fietstunnel is deze barrière eindelijk weggewerkt en hoeven fietsers niet meer om te rijden.

Gezien de drukke spoorverbinding richting Brussel, kreeg de aannemer slechts één weekend de tijd om het treinverkeer te onderbreken en de tunnel onder de sporen te installeren. Een minutieuze planning was noodzakelijk.

Het inschuiven van dergelijke fietstunnels in één weekend gebeurt vaker, maar zelden onder zo'n brede spoorbedding zoals in Groenendaal. Dit zorgt voor een langere tunnel van in totaal maar liefst 30 meter én voor een verdubbeling van de hoeveelheid grond die de aannemer uitgraaft en teruglegt. Samen met de zeer beperkte manouvreerruimte vlakbij het station - en de bovenleiding die intact blijft - is dit een technisch huzarenstukje om binnen één weekend rond te krijgen.

In een indrukwekkende video met onder andere timelapse- en dronebeelden worden de spectaculaire werken in beeld gebracht. 

‘’Op twee dagen alles afbreken, de tunnel inschuiven en terug opbouwen zodat er maandagochtend terug zo’n 180 treinen per dag kunnen passeren, het is bijna onmogelijk, maar we hebben het toch gedaan. We willen dan ook onze aannemers, onderaannemers, studiebureaus en alle partners bedanken. Dit zijn geen alledaagse werven, we horen zelfs dat dit vrij uniek is, de combinatie van de brede spoorbedding met een bovenleiding die blijft staan. Daarom vonden we het belangrijk om dit mooi in beeld te brengen’’ aldus Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, de organisatie van Vlaanderen die het project uitvoert.

F205 onderdeel van groot fietsnetwerk Werken aan de Ring

“Vanaf volgend voorjaar is de F205 volledig afgewerkt. Fietsers rijden dan vlot, comfortabel en veilig tussen Hoeilaart en Brussel. De aanleg van deze fietssnelweg kadert binnen het programma Werken aan de Ring waarmee De Werkvennootschap (Vlaamse overheid) de mobiliteit en leefbaarheid op en langs de Ring rond Brussel wil verbeteren. Het uitbouwen van een omvangrijk netwerk aan geconnecteerde fietssnelwegen is één van de belangrijkste speerpunten”, aldus Vlaams minister Lydia Peeters

Zo bouwt de Werkvennootschap in de oostelijke rand momenteel ook aan de F203 (Brussel < > Bertem), de F204 (Brussel < > Overijse) en de F29 (Brussel < > Leuven). Het toekomstige Ringfietspad langsheen de Ring zal deze fietssnelwegen onderling verbinden. Een enorme troef voor wie van de wagen wil overschakelen naar de fiets.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief