Nieuws

15 april 2022

Minister Lydia Peeters laat grootschalige studieopdracht opstarten voor ondertunneling Gent Dampoort en uitbreiding tramverbindingen

  • Ondertunneling Gent Dampoort, inclusief nieuwe stationsomgeving
  • Aanleg van 10 km tramverbinding van station Gent Dampoort, over station Gent Sint-Pieters, tot Sint-Denijs-Westrem Parkbos
  • Aanleg 1,5 km tramverbinding van Gent Dampoort tot nieuwe Verapazbrug

De verkeersknoop aan het station Dampoort in het noorden van Gent geldt al jaren als een van de gevaarlijkste punten in Gent én Vlaanderen. In september vorig jaar werd definitief voor een ondertunneling gekozen om de knoop te ontwarren. De Werkvennootschap, een entiteit binnen de Vlaamse overheid gespecialiseerd in complexe infrastructuurprojecten, werd gevraagd om het project op gang te trekken. “Vandaag werd de studieopdracht voor de ondertunneling, ter waarde van 17,3 miljoen euro, toegewezen”, aldus minister Lydia Peeters. “Vervat in de opdracht zitten ook de studies rond de aanleg van 11,5 km tramlijn, inclusief ondertunneling van de Heuvelpoort en de herinrichting van 6 pleinen waaronder naast de Dampoort ook het Stapelplein en Museumplein.” De volledige studie moet afgerond zijn in het voorjaar 2024. De start van de werken is voorzien in 2027. De kostprijs voor de uiteindelijke bouw wordt geraamd op 465 miljoen euro.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden: ’We blijven vanuit Vlaanderen enorm inzetten op verkeersveiligheid en de noodzakelijke modal shift, ook hier in Gent. De Dampoortsite is aan een grondige herinrichting toe, en dankzij de nieuwe tramverbindingen zetten we écht in op de alternatieven voor de wagen. De studieopdracht kan nu beginnen, en ik heb aan mijn administratie gevraagd om zo snel mogelijk alles uit te werken. Dit is dan ook een belangrijke eerste stap in de herinrichting van de Dampoort.’’
Burgemeester Mathias De Clercq: “Dankzij de goede samenwerking met Vlaanderen zetten we opnieuw een zeer grote stap in dit cruciale project voor Gent. Het gaat om de grootste infrastructuurwerken die in decennia in onze stad zijn gebeurd. Deze studie zal mee het toekomstbeeld van Gent vormgeven,van de Dampoort naar Museumplein tot aan het Parkbos.”

Heraanleg met brede focus op veiligheid en doorgedreven multimodaliteit

Vlaams minister Lydia Peeters hecht bij het project Dampoort een groot belang aan verkeersveiligheid én aan een doorgedreven multimodaliteit. “Met de voorliggende studieopdracht tot ondertunneling wensen we niet enkel een antwoord te bieden op de vaak gevaarlijke verkeerssituaties op en rond de Dampoort, maar tonen we ook de duidelijke ambitie om mensen te ondersteunen in de overstap van de wagen naar het openbaar vervoer en de fiets”, aldus minister Peeters. Zo moet de Dampoort de functie van stedelijk ‘transferium’ krijgen: een plek waar alle vervoersmodi (auto, trein, bus, tram en fiets) op een gebruiksvriendelijke manier samen komen.

De geplande 11,5 km lange tramverbinding tussen het Neuseplein, aan de toekomstige Verapazbrug, en Sint-Denijs-Westrem biedt een antwoord op de lang aanslepende vraag naar een rechtstreekse lijn tussen het noorden en het zuiden van Gent. Met belangrijke haltes aan onder meer de stations van Gent Dampoort en Gent Sint-Pieters wordt dit een essentiële hefboom in de modal shift op het Gentse grondgebied.

Vier deelgebieden

De voorliggende studieopdracht is dan ook breder dan enkel de herinrichting van de onveilige Dampoort. Op de 11,5 km lange tramverbinding onderscheidt de Vlaamse overheid 4 essentiële deelgebieden:

  • Verlenging tramlijn 4 van Neuseplein (Voormuide) tot aan station Gent Dampoort. Deze tramlijn loopt langs Dok-Noord en Dok-Zuid. Inclusief herinrichting Neuseplein en Stapelplein.
  • Aanleg nieuwe tramlijn 7 tussen station Gent Dampoort en Gent-Zuid. Inclusief herinrichting Sint-Annaplein en haltes Zuid.
  • Aanleg nieuwe tramlijn 7 van Gent-Zuid tot Parklaan, station Gent Sint-Pieters. Inclusief ondertunneling Heuvelpoort en herinrichting Museumplein.
  • Aanleg nieuwe tramlijn 7 tussen station Gent Sint-Pieters en het Parkbos langs de Kortrijksesteenweg, dit traject loopt deels over het tracé van tramlijn 1.

Multidisciplinaire studieaanpak

De studieopdracht werd gegund aan studiebureau Sweco en communicatiebureau Connect. Zij zorgen samen voor een multidisciplinair studieteam, en zijn mee verantwoordelijk voor het projectmanagement, de flankerende studies en technische bijstand en het omgevingsmanagement en de projectcommunicatie. Ook tijdens de uitvoering zal nog ondersteuning worden geboden.

Vijf jaar bouwen vanaf 2027

Deze studieopdracht is een eerste belangrijke mijlpaal. De finale ontwerpen uit de studie worden verwacht begin 2024. Daaropvolgend volgt het uitschrijven van een bestek in 2025. De aannemer die aangesteld wordt voor de uiteindelijke uitvoering van de werken moet aan de slag in 2027.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief