Nieuws

20 maart 2022

Minister Lydia Peeters start nieuwe campagne om de fiets verder te promoten

Iets meer dan de helft van de automobilisten die wel eens fietsen, overweegt sterk om bij korte functionele verplaatsingen voor de fiets te kiezen. De rest twijfelt vaak nog omwille van het gemak, de tijdsdruk en de weersomstandigheden. Met de lente voor de deur lanceren Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) daarom een campagne die de Vlaming aanmoedigt om bij dagelijkse verplaatsingen nog vaker voor de fiets te kiezen. Belgisch kampioene op de weg Jesse Vandenbulcke en ex-wielerkampioen Eddy Planckaert zijn de boegbeelden van de campagne.

Bij Vlaamse automobilisten die minstens enkele keren per maand fietsen, is de fiets vooral populair omwille van de lichaamsbeweging (66%) en als ontspanning (62%), maar minder voor functionele verplaatsingen zoals winkelen (56%), iemand een bezoekje brengen (47%) of naar het werk of de school gaan (42%), zo blijkt uit cijfers die de VSV vorig jaar verzamelde.1 Terwijl de fiets natuurlijk de perfecte manier is om lichaamsbeweging, ontspanning én nuttige verplaatsingen te combineren.

Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters start de VSV daarom met een campagne onder de noemer “Mijn Ronde van Vlaanderen”. Affiches en berichten op sociale media laten mensen zin krijgen om te fietsen door te verwijzen naar de wielersport: ook als je 70 keer naar de bakker fietst, rij je bij wijze van spreken de Ronde van Vlaanderen en ben je een kampioen. Belgisch kampioene op de weg Jesse Vandenbulcke en ex-wielerkampioen Eddy Planckaert staan prominent op de affiches als boegbeelden van de campagne.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Voor korte verplaatsingen is de fiets vaak het ideale vervoermiddel. Door te fietsen – ook al is het maar een paar kilometer naar het werk, de school, de bakker of je lokale supermarkt – krijg je extra lichaamsbeweging, maar ook de mobiliteit en het milieu varen er wel bij. Daarnaast is fietsen ook gewoon leuk en ontspannend. Net als Jesse en Eddy zijn alle fietsers kampioenen, en dat willen we extra in de verf zetten om meer mensen op de fiets te krijgen. We investeren volop in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur en blijven inzetten op duurzame verplaatsingen, want zo kunnen we de drukte op onze wegen verminderen en de CO2-uitstoot verlagen.”

Naast de affiches is er een video die op een ludieke wijze de comeback van Eddy Planckaert in de Ronde van Vlaanderen aankondigt.

De campagne krijgt de steun van 125 steden en gemeenten die samen 7.500 lokale affiches verspreiden. Ze zullen korte fietsritten in hun eigen gemeente promoten via de affiches en een lokale digitale campagne voor hun inwoners. Ze promoten onder meer korte fietsritten naar de bibliotheek, de markt, de sportclub, lokale handelaars, jeugdbewegingen en scholen. Ook Flanders Classics zet zijn schouders onder het initiatief, en op 3 april zal de VSV zadelhoesjes met de campagneboodschap uitdelen aan de bezoekers van de Ronde van Vlaanderen.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief