Nieuws

10 januari 2022

Minister Peeters geeft startschot werken aan Viaduct Boorsem E314

Start werfseizoen: "schop in de grond voor één van de grotere werven van 2022”

Maandag 10 januari | “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start vandaag met de renovatie van het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Ook wordt de snelweg geasfalteerd met geluidsreducerend asfalt tussen het ecoduct Kikbeek en de Nederlandse grens. Dit is één van de grotere werven van 2022 op Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Met een stevige investering van 22 miljoen euro zorgen we voor meer verkeersveiligheid, betere en veiligere fietsinfrastructuur en meer rijcomfort voor het gemotoriseerd verkeer. Het gaat bovendien om de opwaardering van de toegangspoort tot Vlaanderen over de Maasvallei. Op een normale werkdag kruisen bijna 60.000 voertuigen het viaduct.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters investeert 22 miljoen euro in het renovatieproject. Dit via de middelen uit het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’. Investeringen in onze infrastructuur vormen een belangrijke motor voor onze economie en welvaart, maar we geven zo ook een boost aan de wegenbouwsector. De coronacrisis heeft heel wat uitdagingen blootgelegd, maar heeft ons ook mobiliteitskansen opgeleverd die we moeten benutten. Daarom vernieuwen we hier ook de fietsinfrastructuur, wat moet zorgen voor meer fietsveiligheid en comfort”, duidt minister Peeters.

Renovatie, onderhoud en modernisering.

In Vlaanderen zijn veel bruggen, tunnels en keermuren sterk verouderd waardoor de veiligheid in het gedrang komt. Minister Peeters wil daarom deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het herstellen en vervangen ervan maken. Hiervoor werkt de minister met een plan van aanpak 2020-2030 waarvoor deze legislatuur een bedrag van 1,6 miljard euro wordt uitgetrokken om te voorzien in renovatie, onderhoud en modernisering.

Het viaduct in Boorsem ondergaat in haar geheel komende maanden een grondige renovatie, tot op het gewapend beton, en wordt vervolgens volledig opgebouwd met een nieuwe rijweg en fietspaden. 

“Er komen ook nieuwe vangrails en leuningen, de trappen krijgen een opknapbeurt. Gelijktijdig krijgt de snelweg een nieuw geluidsreducerend wegdek, over een afstand van 8 kilometer, tussen het ecoduct Kikbeek in Maasmechelen en de Nederlandse grens”, vertelt minister Peeters. “Tussen het complex Maasmechelen en het viaduct komen vangrails. De snelwegparkings worden uitgerust met sanitaire voorzieningen, grote semi-ondergrondse vuilnisbakken en een draadafsluiting.”

Renovatie start richting Nederland

Vanaf vandaag rijdt verkeer over twee versmalde rijstroken in elke rijrichting. Dit blijft zo tot eind 2022. In functie van waar er gewerkt wordt, wijzigt weliswaar de indeling op de weg, maar het principe van versmalde rijstroken en doorsteken blijft.

Eerst komen de rijstroken richting Nederland aan bod. Tot eind maart wordt er gewerkt op de linkerrijstrook en de redresseerstrook. Daarna volgen de rechterrijstrook en het fietspad. Rond de zomer wisselen we van kant en zijn de rijstroken richting Lummen aan de beurt. De volledige renovatie zal iets minder dan een jaar duren.

“Wegenwerken? Graag traag”

“Op een werf zijn mensen aan de slag. We nemen daarom maatregelen voor ieders veiligheid, zowel voor de arbeiders als de weggebruikers”, zegt minister Peeters. 

Er wordt ingezet op vooraankondigingen, verkeers- en snelheidsremmende maatregelen en handhaving. Zo wordt de snelheid op de snelweg ter hoogte van de werfzone verlaagd naar 70 km/u. Via een mobiele trajectcontrole en het inzetten van een Lidar superflitspaal zal de politie de naleving ervan controleren.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image