26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
15 december 2021
Het bedrijventerrein ‘Eiland Zwijnaarde’ is volop in ontwikkeling en brengt hierdoor ook heel wat extra verkeerstromen met zich mee. Daarom wil minister Peeters de multimodale ontsluiting (fiets, openbaar vervoer, …) van het Eiland laten onderzoeken: “Het bedrijventerrein is een tewerkstellingspool die volop in ontwikkeling is en naar verwachting meer dan 3000 jobs zal opleveren. Een goede en duurzame ontsluiting is absoluut noodzakelijk voor de bedrijven die er gevestigd zijn. Daarom heb ik in het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) van 2022 een studie opgenomen die de opties zal onderzoeken.”
Het Eiland Zwijnaarde heeft zijn naam niet gestolen: de bedrijfszone is geheel door water omringd door het Kanaal van Zwijnaarde, de Ringvaart en de zogenaamde Tijarm, een gedeelte van de loop van de historische Schelde. Die keuze is geen toeval: een belangrijk deel van de bedrijfsactiviteit maakt er gebruik van binnenvaart voor het aan- en afvoeren van grondstoffen en eindproducten. De ontwikkeling van het bedrijventerrein is in volle gang en het verkeer in de regio verloopt op piekmomenten niet altijd vlot. De omgeving in het zuiden van Gent is bovendien filegevoelig.
Minister Peeters maakte in april van 2021 al bekend dat er een fietsbrug komt over de Tijarm van de Schelde, die het terrein zal verbinden met de Zwijnaardsesteenweg én de verbinding Merelbeke-Gentse binnenstad. Maar de minister zet nu nog een stap verder en laat de multimodale ontsluiting van het Eiland onderzoeken. Hiermee komt de minister tegemoet aan de vraag van o.a. Stad Gent en Merelbeke om de ontsluiting van het bedrijventerrein te verzekeren.
Vlaams minister Lydia Peeters: “De nieuwe fietsbrug zal al een eerste stimulans zijn voor de pendelaars om zich op een duurzame manier naar het Eiland Zwijnaarde te verplaatsen. Maar er zal meer nodig zijn om de bereikbaarheid van het terrein te verhogen en vooral als we dit op een duurzame manier willen realiseren. De studie zal uitwijzen welke mogelijkheden er voor handen zijn.”
Sofie Bracke, Schepen voor Economie (Stad Gent) en Voorzitter Eiland Zwijnaarde: “Op Eiland Zwijnaarde bouwen we aan het bedrijventerrein van de toekomst. Duurzaamheid en een uitstekende bereikbaarheid via verschillende vervoersmodi staan hierbij centraal. Een goede multimodale ontsluiting voor dit nieuwe bedrijventerrein is onontbeerlijk. Ik ben dan ook heel verheugd met deze Vlaamse studie naar toekomstige mogelijke alternatieven voor de auto.”
Schepen bevoegd voor Mobiliteit (Merelbeke), Luc Van Huffel: “De nieuwe fietsbrug zal zorgen voor een veilige aansluiting met de Zwijnaardsesteenweg in Merelbeke en voorkomt dat het wegennet rondom het Eiland verder dichtslibt. We kijken erg uit naar een verbinding tussen Merelbeke en de Gentse binnenstad/Ghelamco Arena die een pak aangenamer én zo maar eventjes 2 kilometer korter wordt. Alles wat deze studie nog zal aantonen als mogelijks veiliger en vlotter door bijvoorbeeld een tramverbinding tot in Merelbeke, kan ik als schepen van mobiliteit alleen maar toejuichen”