Nieuws

19 april 2023

Minister Peeters: “Leonardtunnel krijgt tweede leven”

Op dinsdagavond 18 april gaf Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters al rijdend met een wiellader het startschot van de tweede fase van de renovatie van de Leonardtunnel in Tervuren. De blauwe steen maakt deel uit van de tunnelmond die ook ontmanteld en vernieuwd wordt. “De tunnels van de Brusselse ring en de E411 krijgen de komende maanden een verdere grondige opknapbeurt. De werken starten aan de langste tunnelkokers onder de Brusselse ring (R0). Er wordt vooral ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend gewerkt om de hinder zoveel mogelijk te beperken”, aldus minister Peeters.

“Veel van onze bruggen en tunnels werden gebouwd in de jaren ‘60 -‘70 - ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om die historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werk ik met een plan van aanpak 2020-2030 en trekken we ongezien grote bedragen uit”, aldus minister Peeters. “De staat van onze bruggen en tunnels verbeteren, staat dan ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. Zo investeren we deze legislatuur 200 miljoen euro in de dringende vernieuwingen op kortere termijn van de tunnels. Voor de renovatie van De Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid willen garanderen en de levensduur willen verlengen.”

Grondige opknapbeurt

De Leonardtunnel loopt onder het Leonardkruispunt, de kruising van de E411 en R0 in Tervuren. De tunnel telt vier kokers: een voor elke rijrichting van elke snelweg. Sinds de aanleg in de jaren 60 en 70 heeft de tunnel het zwaar te verduren gehad. Het beton is aangetast door dooizouten, uitlaatgassen en insijpelend grondwater. Nu is de volledige Leonardtunnel toe aan een grondige opknapbeurt om zijn levensduur te verlengen. In een eerste voorbereidende fase tussen januari en mei 2022 werden de brandwerende wandpanelen met asbest verwijderd door een gespecialiseerde firma. Er werd eveneens tijdelijke wandverlichting geplaatst.

Van beton tot verlichting

De komende maanden neemt een aannemer de tunnel grondig onder handen. Het beton van de wanden en plafonds wordt hersteld of vervangen. De dakplaat van de tunnel van de Brusselse ring krijgt een speciale behandeling met een kathodische bescherming. Met die courante techniek wordt het wapeningsstaal in het beton op beperkte laagspanning gezet, wat er elektrochemisch voor zorgt dat het staal niet verder gaat roesten. De aannemer verbetert daarnaast ook de veiligheid in de tunnels. Er komen onder andere nieuwe brandwerende panelen en vluchtdeuren van de ene koker naar de andere. Alle techniek in de tunnels wordt ook aangepakt: van nieuwe verlichting, camera’s en luidsprekers tot nieuwe ventilatie. Ten slotte krijgt ook het wegdek van de snelweg een grondige opknapbeurt.

Hinder op de snelweg

Van 17 april 2023 tot het voorjaar van 2024 werkt de aannemer in de tunnel van de Brusselse ring. Daarna is de tunnel van de E411 aan de beurt. Begin 2025 zijn de twee tunnels helemaal klaar. Tijdens de werken worden de tunnelkokers ‘s nachts volledig afgesloten. Het verkeer moet dan een omleiding volgen. Overdag zijn beide tunnels open voor verkeer. Op weekdagen blijven er overdag op de R0 en de E411 altijd minstens twee rijstroken beschikbaar in elke richting. Actuele info en mogelijke wijzigingen tijdens de uitvoering van dit project zijn terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/leonardtunnel. Iedereen kan zich online op de digitale nieuwsbrief inschrijven.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image