Nieuws

15 mei 2019

Open Vld wil ten laatste tegen 2028 zero-emissie bedrijfswagens

Open Vld wil bedrijfswagens liever versneld emissievrij maken dan ze af te schaffen. Dat is één van de voorstellen die de partij doet om de CO2-uitstoot door transport te doen dalen. Vlaams minister van Energie en lijsttrekker voor Limburg, Lydia Peeters: “Vele Vlamingen hebben hun auto nu eenmaal nodig voor het woon-werkverkeer. Als we bedrijfswagens afschaffen, komt er in bijna de helft van de gevallen een ander, meer vervuilend voertuig in de plaats. Daarom kiezen wij voor het behoud van de bedrijfswagen, op voorwaarde dat het tegen ten laatste 2028 om een zero-emissiemodel gaat.”

Het bedrijf CKS Elektrotechniek in Dilsen-Stokkem zet sterk in op de vergroening van zijn wagenvloot. Daarom koos Vlaams lijsttrekker Lydia Peeters dit bedrijf uit om de toekomstplannen van Open Vld rond de vergroening van transport toe te lichten. De voorbije legislatuur heeft de liberale partij op dat vlak trouwens al verschillende stimulerende maatregelen genomen.

Eerst en vooral is er de vergroening van de fiscaliteit: wie een zero-emissiewagen of emissievrije bestelwagen koopt, betaalt geen jaarlijkse verkeersbelasting en Belasting op Inverkeerstelling (BIV) meer. Daarnaast zijn er de aankooppremies voor zero-emissiewagens van 4000 euro voor de goedkopere modellen tot 1500 euro voor de duurste wagens. Tot slot is de uitrol van het laadpalenplan volop aan de gang.

In februari 2019 waren er al 3047 laadpunten, dat worden er 5000 tegen eind 2020. Op dit moment rijden er zo’n 34.000 elektrische wagens rond waarvan 8000 volledig elektrische en 26.000 plug-in hybrides.

Lijsttrekker voor Limburg, Lydia Peeters: “Transport is voor een kwart verantwoordelijk voor onze
CO2-uitstoot. In het belang van het klimaat, moet de vergroening ervan sneller en beter. Daarom wil Open Vld de zero-emissiepremies voor burgers die een batterij-elektrisch voertuig aankopen alvast verlengen tot eind 2022.”

Bedrijfswagens als motor van vergroening

In ons land rijden er naar schatting zo’n 750.000 bedrijfswagens rond. Waar andere partijen de afschaffing van de bedrijfswagen als dé oplossing zien voor onze CO2-uitstoot en fileproblemen, ziet Open Vld net een enorme opportuniteit in de vergroening ervan.

Open Vld wil vanaf 2023 het (para)fiscaal voordeel voor vervuilende bedrijfswagens geleidelijk afbouwen, om deze vanaf 2028 te belasten zoals gewoon loon. Voor zero-emissie modellen blijft het fiscaal voordeel wel overeind.

“Zolang er onvoldoende alternatieven zijn, is een ‘modal shift’ voor de Vlaming moeilijk en blijft de auto vaak noodzakelijk voor het woon-werkverkeer. Daarom is de vergroening van de bedrijfswagen net uiterst geschikt als versneller voor de algemene vergroening van het verkeer. De meeste bedrijfswagens komen bovendien binnen de 3 à 4 jaar in het tweedehandscircuit terecht waardoor ook het private wagenpark in ons land sneller verduurzaamt”, zegt Vlaams lijsttrekker Lydia Peeters.

De stekker in de laadpaal

De laadcapaciteit moet ook nà 2020 nog omhoog. Bij toekenning van concessies aan tankstations worden elektrische laders een absolute voorwaarde. Daarnaast zitten we samen met de sector om ook binnen de bestaande concessies tegen 2025 overal snelladers te voorzien. Op elke publieke parking moeten er minstens twee laadpalen per 30 parkeerplaatsen komen te staan.

Lydia Peeters: “Onvoldoende reikwijdte en onvoldoende laadcapaciteit blijven een drempel voor vele Vlamingen om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Elke drempel is er één te veel. Daarom zijn meer laadpunten en vooral meer snelladers van belang.”

Overheid en openbaar vervoer

De voorbije legislatuur heeft de Vlaamse overheid uitsluitend hybride en dieselbussen aangekocht. Vanaf volgend jaar rijden ook de eerste elektrische bussen op onze wegen. De Vlaamse overheid moet het goede voorbeeld geven door vanaf 2021 enkel nog zero-emissiebussen aan te kopen. Daarnaast pleit Open Vld ook voor een nieuw proefproject rond waterstofbussen.

Lydia Peeters: “Aangezien elektrisch rijden zeker voor collectief vervoer een tussenstap is naar het rijden op waterstof, willen wij in Vlaanderen een trekkerspositie innemen om de nieuwste en beste technologieën meteen te kunnen omarmen.”

Ook in de eigen wagenvloot heeft de Vlaamse overheid een voorbeeldrol te vervullen. Vanaf 2025 mogen alle nieuw aangekochte wagens enkel nog zero-emissie personenwagens zijn.

“De optelsom van deze maatregelen zal leiden tot een versnelde vergroening van het transport op onze wegen. De gebruikelijke ingrediënten - groene fiscaliteit, aankooppremies en meer laadinfrastructuur - blijven overeind. Maar we schakelen naar een hogere versnelling en leveren zo een aanzienlijke bijdrage aan minder CO2-uitstoot en een schoner klimaat”, besluit Lydia Peeters.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief