26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
15 december 2023
Een probleem melden op een weg of fietspad, wordt nog gemakkelijker. In de app van Mijn Burgerprofiel kan de burger een melding doen op basis van zijn locatie en kan hij eenvoudig foto’s toevoegen. De melding wordt automatisch doorgestuurd naar de juiste wegbeheerder.
Meldingen van burgers zijn erg waardevol, omdat ze wegbeheerders extra informatie geven over mogelijke problemen op de weg, zodat ze snel kunnen inspelen op defecten. De overheid wil ook dat mensen makkelijk een vraag kunnen stellen aan wegbeheerders.
Vandaag maken burgers daarvoor al goed gebruik van het Meldpunt Wegen, het online loket van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De klantendienst van het agentschap verwerkt per jaar zo’n 34.000 meldingen over het Vlaamse wegennet. De top drie van meldingen gaat over het onderhoud van wegen en fietspaden (41%), technische defecten (18,5%) en de inrichting van de weg (18%) met vragen over o.a. bewegwijzering, snelheidsregimes en verkeersdoorstroming.
Met de hulp van Digitaal Vlaanderen onderzocht AWV hoe burgers nog eenvoudiger problemen kunnen melden of vragen kunnen stellen. Met de mobiele app van Mijn Burgerprofiel, die intussen al 350.000 keer geïnstalleerd is door Vlaamse burgers, komt dit sneller binnen handbereik van veel meer mensen.
“De website van Meldpunt Wegen werkt goed, ook op mobiele toestellen, maar met de integratie in Mijn Burgerprofiel, verhogen we verder het gebruiksgemak,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Je hoeft je hoofd ook niet te breken over wie de weg of het fietspad beheert; we dispatchen automatisch meldingen naar de juiste wegbeheerder, dus ook naar steden en gemeenten.”
Minister-president en Vlaams minister van Digitalisering Jan Jambon: “Met de app van Mijn Burgerprofiel brengen we de overheid echt binnen handbereik van elke burger. Je kan er attesten vinden, je documenten veilig bewaren, vergunningen aanvragen, enzovoort. En nu kan je dus ook heel snel een melding doen van een probleem op de weg of het fietspad. Met Mijn Burgerprofiel streven we er samen met alle Vlaamse en lokale overheden naar dat de burger alle zaken met de overheid op één plek kan beheren”.
Installeer de app van Mijn Burgerprofiel op je mobiele toestel. Na het inloggen via Itsme of een bevestigingscode, kan je makkelijk een melding maken of een vraag stellen over een weg of het fietspad. De app vult automatisch het adres in op basis van je locatie. Voeg indien je wil ook een foto toe om je vraag te illustreren. Op basis van de locatie wordt de juiste wegbeheerder (bv. de gemeente of AWV) verwittigd.