26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
14 juni 2022
De slachtoffercijfers onder de senioren die gebruik maken van een elektrische fiets, gaan de verkeerde kant uit. In 2019 noteerden we zelfs een verdubbeling van het aantal senioren dat gewond raakte tijdens een ongeval met een elektrische fiets t.o.v. 2015: van 209 naar 414 (VIAS). In 2020 steeg dat aantal naar 498 en in 2021 naar 585 (voorlopige cijfers). Bij de verkeersdoden onder de elektrische fietsers is 8 op 10 (79%) 65-plusser, bij de verkeersslachtoffers onder de elektrische fietsers bedraagt het aandeel 65-plussers 1 op 4 (26%). Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters wil daar samen met OKRA-SPORT+ verandering in brengen en samen organiseren ze de workshop ‘Veilig en economische elektrisch fietsen’. Het doel is om in 2022 3.500 senioren veiliger te leren fietsen. “Binnen het nieuwe verkeersveiligheidsplan Vlaanderen staat de actieve weggebruikers (o.a. fietsers en voetgangers) centraal”, aldus minister Peeters. “Binnen die weggebruikers hebben we ook aandacht voor de meer kwetsbare groepen, zoals senioren.”
Voor Vlaams minister Peeters is het verhogen van de verkeersveiligheid, en vooral binnen de groep van de actieve weggebruikers, een prioriteit. Ze zet daarom dan ook in op extra sensibiliseringsacties en educatie voor specifieke doelgroepen waaronder senioren.
“Ik wil de risicoperceptie bij specifieke doelgroepen versterken. Deze samenwerkingen met organisaties als OKRA-SPORT+ moeten zorgen dat zowel de vaardigheden worden versterkt, alsook de kennis van de verkeersregels wordt verhoogd”, aldus minister Peeters.
Drieëntwintig procent van de Vlaamse senioren heeft een elektrische fiets. En die opmars van de elektrische fiets zet zich alleen maar verder door. De aanpassing die rijden met een elektrische fiets vraagt, wordt vaak onderschat. De fiets is zwaarder, je fietst sneller en bij senioren is de stuurvaardigheid soms iets minder. Koppel dat aan het verkeer dat vandaag steeds complexer en vooral drukker wordt en je weet dat de kans op een ongeval groter wordt. En dat willen we juist vermijden.
“We kennen allemaal het beeld van de senior die ons met de elektrische fiets op een veel te groot verzet en een te hoge ondersteuning voorbijvliegt. Van dat beeld willen we af. Tijdens onze sessies leren we de deelnemers, in theorie en praktijk, bochten nemen, schakelen, starten en stoppen… en raken ook even de wegcode aan. Op deze manier verhogen we de fietsvaardigheid en dus de veiligheid. Schakelen en met de ondersteuning spelen is dan weer goed voor de tandwielen, naven, ketting en batterij. Zo slaan we twee vliegen in één klap”, zegt Jul Cypers, samen met Maurice Hermans, de initiatiefnemer achter de workshop ‘Veilig en economisch elektrisch fietsen’.
“Het uitgangspunt van deze workshops is: Wat is goed voor mij en voor mijn fiets? Kortom de veiligheid van elke oudere fietser en de levensduur van de (elektrische) fiets zijn onze prioriteit”, aldus Jul Cypers, mede-initiatiefnemer.
Op 22 maart 2022 ging de eerste workshop door in het Ontmoetingscentrum St.-Katarina, Nicolaas Cleynaertslaan in Hasselt. Er werden ondertussen zo’n 50 lesgevers opgeleid die deze workshop zullen geven in Vlaanderen.
“Als sportverantwoordelijke van ons trefpunt Bilzen Centrum heb ik verschillende ongevaldossiers van kortbij opgevolgd. Deze ongevallen met een elektrische fiets waren telkens het gevolg van een verkeerd manoeuvre te wijten aan een gebrek aan vaardigheid en/of kennis van het (elektrisch) fietsen op zich. Deze gratis opleiding moet hier een kentering in teweeg brengen”, besluit lesgever Raymond Collings.