Nieuws

2 december 2020

Spitsstrook op E314 richting Limburg moet zorgen voor betere doorstroming

Nu het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de renovatie en de lokale verbreding van het viaduct van Wilsele (E314) heeft beëindigd, kan het begin 2021 starten met de aanleg van de spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot. “De 13 kilometer lange spitsstrook moet de avondspits op de E314 richting Limburg verlichten. De spitsstrook zal opengesteld worden bij grote verkeersdrukte. Boven de rijstroken komt er dan ook dynamische rijstrooksignalisatie die aanduidt of de strook open of gesloten is”, zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Het viaduct van Wilsele kreeg een grondige opknapbeurt in beide rijrichtingen en werd verbreed. De verbreding van het viaduct was nodig om de spitsstroken tussen Wilsele en Aarschot te kunnen aanleggen. Er werden hiervoor ter hoogte van de afrit Wilsele/Kessel-Lo nieuwe brugpijlers geplaatst met daarop een uitbreiding van het brugdek, het is viaduct werd 5,5 meter breder.

Begin 2021 aanleg vluchthavens en plaatsen portiekborden

De spitsstrook zal beginnen net voorbij de oprit Herent (nr.18) van de E314 en zal doorgetrokken worden tot net voor de afrit Aarschot (nr. 22) van de E314, 13 km verder. Net zoals op andere spitsstroken in beheer van AWV zal de spitsstrook van de rechterrijstrook gescheiden worden door een streeplijn van lange witte strepen van 10 meter en een tussenafstand van 2,5 meter. Een groene pijl of een rood kruis boven de spitsstrook zal aangeven of ze al dan niet open is. De spitsstrook wordt enkel opengesteld bij grote verkeersdrukte, voornamelijk in de avondspits.

In een eerste fase zal AWV de pechhavens in de zijberm aanpassen om ruimte vrij te maken, en portieken voor “rijstrooksignalisatie” plaatsen boven de rijweg. Na deze voorbereidende werken zal AWV de spitsstrook zelf aanleggen.

Verkeer opnieuw over beide helften viaduct, bouw fiets- en autotunnel gaat door

Tijdens de werken op het viaduct moest al het verkeer over een brughelft rijden. Sinds half november rijdt het verkeer opnieuw over beide rijrichtingen van het viaduct. Op de E314 in Leuven is er wel nog altijd hinder ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg. Daar wordt een fiets- en autotunnel (voor het lokale autoverkeer) gegraven onder de E314. Die werfzone ligt, komende vanuit Lummen, net voor het viaduct van Wilsele. Het verkeer moet er over versmalde rijstroken en er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u.

Vijf van de elf projecten van Leuven Noord afgewerkt

De renovatie van het viaduct maakt deel uit van “Leuven Noord”. Dat is de projectkoepel voor in totaal elf projecten op de E314 en de gewestwegen ten noorden van Leuven die tussen 2019 en 2023 worden uitgevoerd. In het kader van Leuven Noord worden ook in totaal 7,3 km aan nieuwe geluidsschermen geplaatst om de woonwijken in de buurt van de E314 te beschermen voor geluidshinder.

Meer informatie over de projecten van Leuven Noord vindt u op www.leuvennoord.be

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief