26 september 2024
Twee decennia grensoverschrijdende samenwerking zorgden voor…
Lees meer
Nieuws
12 december 2023
De Tuikabelbrug over de Zuid-Willemsvaart in Lanklaar zal in 2024 een ingrijpende transformatie ondergaan met de toevoeging van toegangshellingen op elke oever, waardoor fietsers en voetgangers gemakkelijk toegang krijgen tot de brug. Momenteel zijn er trappen met een fietsgoot, maar deze worden als onpraktisch ervaren voor fietsers en zijn ontoegankelijk voor andere gebruikers zoals mensen met buggy’s en rolstoelgebruikers. De inwoners van Dilsen-Stokkem kregen gisteren alvast uitleg tijdens een infomarkt.
“De plannen om de brug toegankelijker te maken zijn nu concreet. Fietshellingen met een helling van 4 à 4,5 % zullen aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart worden geïntroduceerd om het hoogteverschil van 7 meter te overbruggen. Deze hellingen, gelegen op gronden van De Vlaamse Waterweg, zullen een comfortabele doorgang bieden voor fietsers, mensen met buggy's en rolstoelgebruikers”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters”.
Aan de zijde van Lanklaar-centrum op de oostelijke oever komt een fietshelling, evenwijdig aan de Zuid-Willemsvaart. De beperkte ruimte wordt benut door de fietshelling samen met het jaagpad op de bestaande kanaaldijk te integreren. De bomenrij wordt na de werken hersteld met nieuwe bomen. Voor privacy van de aangelanden wordt aan de oostelijke brugleuning een halfopen scherm toegevoegd met beperkte doorkijkbaarheid. Gelijktijdig wordt de sociale veiligheid verhoogd door de inpassing van een continue verlichting ingewerkt in de handgreep van de leuning. Hierdoor is de verlichting beschermd tegen vandalisme en wordt de lichtpollutie voor de aangelanden beperkt. Bovendien wordt door het gebruik van de aangepaste verlichting ook de hinder voor fauna verminderd.
Aan de zijde van het industriepark wordt een hellende aanloopstrook op de westelijke oever aangelegd, slingerend door de zone met zachte bochten voor een verhoogd fietscomfort. Deze zone wordt opnieuw ingericht tot een belevingsruimte met aangepaste groeninrichting.
“Ook de toegankelijkheid voor voetgangers blijft gewaarborgd door de inpassing van nieuwe trapconstructies op beide kanaaloevers, geïntegreerd naast de V-pijlers om de ruimtelijke impact te minimaliseren. Deze verbeteringen zullen niet alleen de dagelijkse mobiliteit van fietsers en voetgangers vergemakkelijken, maar ook het fietstoerisme stimuleren door de verbinding tussen Terhills en het Visitor Center De Wissen te versterken”, duidt minister Peeters.
De Vlaamse Waterweg nv heeft de aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend, waarvoor het openbaar onderzoek loopt tot en met 30 december 2023. Als alles vlot verloopt kan de bouw starten in het eerste kwartaal van 2024.