Nieuws

10 oktober 2022

Toeristische hotspot Terhills neemt zelfrijdende shuttles in gebruik

Franse shuttleleverancier EasyMile werkt samen met Belgische startup Ush

Bezoekers en verblijfsgasten op de toeristische hotspot Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen, kunnen vanaf november gebruik maken van zelfrijdende shuttles om zich te verplaatsen binnen de uitgestrekte site. Terhills pakt niet uit met een kortstondig demonstratieproject: de zelfrijdende shuttles op Terhills gaan 7 dagen op 7 rijden, en dit al minstens voor een periode van één jaar. Bij succes wordt de periode verlengd tot 10 jaar. De shuttles rijden na een proefperiode volledig autonoom zonder veiligheidssteward aan boord. Het mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro voor een periode van 10 jaar, waarvan 789.799 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Vlaamse ministers Lydia Peeters en Jo Brouns investeren samen 836.811 euro in het project. De rest wordt geïnvesteerd door de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. Flanders Make en De Lijn zijn strategische en wetenschappelijke partners in het project.

De toeristische belevingssite Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen met al haar trekpleisters zoals Terhills Resort, Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Elaisa Wellness en de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park, is goed voor ca. 1 miljoen bezoekers en verblijfsgasten per jaar. Dat is nog exclusief de 2,5 miljoen bezoekers van het nabijgelegen Maasmechelen Village.

Om het toeristen en gasten zo comfortabel mogelijk te maken om de uitgestrekte site te bezoeken, heeft Terhills een breed aanbod aan duurzame vervoermiddelen uitgewerkt. Het vervoersaanbod bestond reeds uit elektrische bootjes, e-steps, e-bikes, elektrische golfwagentjes en de benenwagen voor de sportievelingen. LRM, de investeringsmaatschappij achter het Terhills-project, zorgt met de ter beschikkingstelling van zelfrijdende shuttles voor de kers op de vervoerstaart. De shuttles rijden over een traject van 2,5 km lang dat de trekpleisters verbindt van het Terhills Hotel, tot aan het Terhills Resort en de toekomstige wandel- en fietsbrug over de grote plas.

Frans-Belgische samenwerking

De leverancier van de shuttles is het Franse bedrijf EasyMile, gevestigd in Toulouse, dat wereldwijd actief is. Het bedrijf kwam als beste uit een Europese aanbestedingsprocedure. EasyMile heeft wereldwijd al 400 proefprojecten met zelfrijdende shuttles uitgerold. Zij zijn één van de weinige technologieleveranciers die level 4 inzake autonoom rijden hebben bereikt. Level 4 betekent dat de shuttle kan rijden zonder menselijke steward aan boord. Ze hebben wereldwijd reeds 10 volledig zelfrijdende vervoerssystemen uitgerold.

EasyMile werkt voor het Terhills-project operationeel samen met Ush, een Belgisch bedrijf uit de Lab Box start-up studio waarin o.a. D’Ieteren participeert.

De voertuigen van EasyMile bieden plaats aan 12 passagiers en zijn ook rolstoltoegankelijk. Ze kunnen 13u rijden zonder bij te laden. In het eerste jaar leveren de 2 shuttles van het pilootproject een volwaardige dienstverlening. Ze rijden 8 uur per dag en de wachttijd voor passagiers bij de verschillende haltes bedraagt maximum 10 minuten. Bij definitieve afroep wordt het vervoerssysteem wellicht uitgebreid naar 5 shuttles, waarbij iedere halte tijdens de drukste uren van de dag om de 4 minuten bediend wordt. De zelfrijdende shuttles komen in de plaats van de huidige elektrische bus op de site.

Living lab mobiliteit

Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Autonome en geconnecteerde voertuigen zullen steeds vaker opduiken in Vlaanderen. De grens tussen tests op private wegen en de openbare weg zal ook steeds kleiner worden. Zo zullen zelfrijdende voertuigen in de toekomst deel uitmaken van de mobiliteitsmix, een opportuniteit om de kwaliteit van het gedeeld vervoer te versterken. Deze shuttles zijn niet alleen voordelig voor de mobiliteit, maar ook voor de verkeersveiligheid. De autonome shuttles kunnen immers andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers detecteren zodat botsingen op deze trajecten vermeden kunnen worden. Terhills kan gezien worden als een kleine ‘stad’ midden in de natuur en maakt van Limburg een proeftuin voor slimme en innovatieve mobiliteitsprojecten. Vanuit Vlaanderen steunen we dan ook graag dit project om zo meer inzichten te krijgen rond slimmere en innovatievere mobiliteit en infrastructuur.”

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief