10 februari 2025
Een duidelijk kader inzake zonevreemde functiewijzigingen in…
Lees meer
Nieuws
21 december 2023
Vanaf maandag 8 januari 2024 wordt de Vaartkaai in Merksem afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. De afsluiting is nodig aangezien de Vaartkaai vanaf begin volgend jaar deel zal uitmaken van de werfzone. We roepen op om de omgeving zoveel mogelijk te vermijden en mogelijke alternatieven te bekijken via www.slimnaarantwerpen.be.
Op maandag 8 januari wordt de Straatsburgdok Noordkaai geknipt ter hoogte van de Vosseschijnstraat. Hierdoor wordt de Vaartkaai enkelrichting voor verkeer richting Schoten. Verkeer richting stad of haven leiden we om via de Groenendaallaan. Het bedrijventerrein op de hoek van de Straatsburgdok Noordkaai en Vosseschijnstraat blijft bereikbaar via de Kotterstraat.
Fietsers kunnen in beide rijrichtingen de Vaartkaai gebruiken. Voor de knip in de Straatsburgdok Noordkaai leiden we de fietsers om via de Kotterstraat.
Midden februari* start Lantis vervolgens met de bouw van de Bypass**, de tijdelijke snelweg naast de huidige Ring. De Vaartkaai tussen de Bredabaan/IJzerlaanfietsbrug en Kotterstraat valt vanaf dan binnen de werf en wordt – ook voor fietsers - afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken.
Fiets lokaal om:
Of kies met de fiets al vroeger in je traject voor een andere route:
Met de wagen rijd je lokaal om via de Groenendaallaan. Van of naar de gemeentes ten noord-oosten van Antwerpen rijd je via de Bisschoppenhoflaan.
Vanaf midden februari is de Vaartkaai volledig afgesloten tussen de IJzerlaanfietsbrug/Bredabaan en de Kotterstraat
Op Linkeroever zijn de werken aan de nieuwe snelwegen en knooppunten bijna klaaren verleggen we onze focus naar het verder inrichten van een meer leefbare omgeving. “Zo werken we er onder andere de geluidsbermen en -schermen af, planten we veel nieuw groen aan en maken we dankzij kilometers nieuwe fietsverbindingen van de fiets een volwaardig alternatief voor de wagen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De bouw van de nieuwe Scheldetunnel loopt op volle toeren en eind 2024 zijn alle tunneldelen klaar om ze begin 2025 naar Antwerpen te brengen.”
Lantis start niet alleen met de bouw van de Bypass, waarbij ze ter hoogte van het Sportpaleis over een lengte van ongeveer een kilometer één rijstrook innemen op de R1 richting Nederland en de maximum snelheid verlagen naar 70 km/uur. “Na de vele voorbereidende werken begint de bouw van het Oosterweelknooppunt in de Antwerpse haven ook midden volgend jaar. We steken daarnaast ook de schop in het water voor de aanleg van de Kanaaltunnels die onder het Albertkanaal gebouwd worden en de Antwerpse Ring helemaal rond zullen maken”, gaat minister Peeters verder.
De presentatie die we tijdens een persmoment rond deze doorkijk naar 2024 gaven kan je hieronder downloaden. <a href="" originalsrc="<a href="https://email.oosterweel-verbinding.senderservices..." class="redactor-autoparser-object" >https:="" email.oosterweel-verbinding.senderservices...<="" a="">" shash="hMjssEa5Qt1LQL3M+MVYJG9I2tAnzm3OHxXW63RBdU7D30DqTkV/6mpJYX9Z6ouXPBtNqg8e6cu868iAEBcd0R5+AK6er+4mFA3GxJ6onhH+8dPGlZTAWkDxw0fz6YdbF39JSwiTRAud1A7hB4gyL4MBbFTzHKRbwi5YEFXFPfU=" target="_blank" rel="noopener noreferrer" title="Original URL:
https://email.oosterweel-verbinding.senderservices...
Click to follow link." style="color: rgb(107, 197, 207); font-family: Arial; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration: underline; margin: 0px; line-height: 1.2;">De beelden uit deze presentatie vind je hier.
Dankzij de Oosterweelverbinding zal het verkeer tussen stad, haven en rand vlotter verlopen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van. Maar eerst moeten we samen door de werken. Verwachten we hinder? Ja, maar we doen er alles aan om Antwerpen en haar omgeving bereikbaar te houden.
Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis pikt in: “De voorbereiding van deze grootschalige openhartoperatie is al even aan de gang. De voorbije jaren bouwde Lantis onder andere nieuwe Park + Ride gebouwen in het noorden van de stad. We vernieuwden en verbeterden belangrijke fietsverbindingen en werkten missing links weg. We bouwden een fietsbrug over het Albertkanaal en rolden een netwerk van elektrische deelfietsen uit. Alles is voorhanden om de wagen te laten staan en vaker te kiezen voor een alternatief.”
Bovendien starten we binnenkort met het grootste minder hinder project: de bouw van de tijdelijke snelweg, de Bypass. Die tijdelijke brug is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, de snelweg onder de grond te steken, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken én tegelijk het snelwegverkeer rijdend te houden.
Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.
Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .