Nieuws

21 december 2023

Doorkijk Oosterweelwerven 2024

Vanaf maandag 8 januari 2024 wordt de Vaartkaai in Merksem afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. De afsluiting is nodig aangezien de Vaartkaai vanaf begin volgend jaar deel zal uitmaken van de werfzone. We roepen op om de omgeving zoveel mogelijk te vermijden en mogelijke alternatieven te bekijken via www.slimnaarantwerpen.be.

Fase 1: Knip in Straatsburgdok Noordkaai, Vaartkaai enkelrichting

Op maandag 8 januari wordt de Straatsburgdok Noordkaai geknipt ter hoogte van de Vosseschijnstraat. Hierdoor wordt de Vaartkaai enkelrichting voor verkeer richting Schoten. Verkeer richting stad of haven leiden we om via de Groenendaallaan. Het bedrijventerrein op de hoek van de Straatsburgdok Noordkaai en Vosseschijnstraat blijft bereikbaar via de Kotterstraat.

Fietsers kunnen in beide rijrichtingen de Vaartkaai gebruiken. Voor de knip in de Straatsburgdok Noordkaai leiden we de fietsers om via de Kotterstraat.

Fase 2: Vaartkaai volledig afgesloten tussen Bredabaan en Kotterstraat

Midden februari* start Lantis vervolgens met de bouw van de Bypass**, de tijdelijke snelweg naast de huidige Ring. De Vaartkaai tussen de Bredabaan/IJzerlaanfietsbrug en Kotterstraat valt vanaf dan binnen de werf en wordt – ook voor fietsers - afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken.

Fiets lokaal om:

  • Via de Bredabaan, Blijvoort, Winterling en de Groenendaallaan. Deze omleidingsroute pasten we hier al op aan met een fietsstraat, nieuwe fietsoversteken en een dubbelrichtingsfietspad langs de Groenendaallaan.
  • Via de IJzerlaanfietsbrug. De aanrijhellingen van deze brug passen we aan, zodat ze tijdens onze werken maximaal open kan blijven.

Of kies met de fiets al vroeger in je traject voor een andere route:

  • Via de Turnhoutsebaan.
  • Via de Masurebrug en Noorderlaan.

Met de wagen rijd je lokaal om via de Groenendaallaan. Van of naar de gemeentes ten noord-oosten van Antwerpen rijd je via de Bisschoppenhoflaan.

Vanaf midden februari is de Vaartkaai volledig afgesloten tussen de IJzerlaanfietsbrug/Bredabaan en de Kotterstraat

Doorkijk naar de andere Oosterweelwerven voor 2024

Op Linkeroever zijn de werken aan de nieuwe snelwegen en knooppunten bijna klaaren verleggen we onze focus naar het verder inrichten van een meer leefbare omgeving. “Zo werken we er onder andere de geluidsbermen en -schermen af, planten we veel nieuw groen aan en maken we dankzij kilometers nieuwe fietsverbindingen van de fiets een volwaardig alternatief voor de wagen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De bouw van de nieuwe Scheldetunnel loopt op volle toeren en eind 2024 zijn alle tunneldelen klaar om ze begin 2025 naar Antwerpen te brengen.”

Lantis start niet alleen met de bouw van de Bypass, waarbij ze ter hoogte van het Sportpaleis over een lengte van ongeveer een kilometer één rijstrook innemen op de R1 richting Nederland en de maximum snelheid verlagen naar 70 km/uur. “Na de vele voorbereidende werken begint de bouw van het Oosterweelknooppunt in de Antwerpse haven ook midden volgend jaar. We steken daarnaast ook de schop in het water voor de aanleg van de Kanaaltunnels die onder het Albertkanaal gebouwd worden en de Antwerpse Ring helemaal rond zullen maken”, gaat minister Peeters verder.

De presentatie die we tijdens een persmoment rond deze doorkijk naar 2024 gaven kan je hieronder downloaden. <a href="" originalsrc="<a href="https://email.oosterweel-verbinding.senderservices..." class="redactor-autoparser-object" >https:="" email.oosterweel-verbinding.senderservices...<="" a="">" shash="hMjssEa5Qt1LQL3M+MVYJG9I2tAnzm3OHxXW63RBdU7D30DqTkV/6mpJYX9Z6ouXPBtNqg8e6cu868iAEBcd0R5+AK6er+4mFA3GxJ6onhH+8dPGlZTAWkDxw0fz6YdbF39JSwiTRAud1A7hB4gyL4MBbFTzHKRbwi5YEFXFPfU=" target="_blank" rel="noopener noreferrer" title="Original URL:
https://email.oosterweel-verbinding.senderservices...

Click to follow link." style="color: rgb(107, 197, 207); font-family: Arial; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration: underline; margin: 0px; line-height: 1.2;">De beelden uit deze presentatie vind je hier.

Samen door de Oosterweelwerken

Dankzij de Oosterweelverbinding zal het verkeer tussen stad, haven en rand vlotter verlopen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van. Maar eerst moeten we samen door de werken. Verwachten we hinder? Ja, maar we doen er alles aan om Antwerpen en haar omgeving bereikbaar te houden.

Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis pikt in: “De voorbereiding van deze grootschalige openhartoperatie is al even aan de gang. De voorbije jaren bouwde Lantis onder andere nieuwe Park + Ride gebouwen in het noorden van de stad. We vernieuwden en verbeterden belangrijke fietsverbindingen en werkten missing links weg. We bouwden een fietsbrug over het Albertkanaal en rolden een netwerk van elektrische deelfietsen uit. Alles is voorhanden om de wagen te laten staan en vaker te kiezen voor een alternatief.”

Bovendien starten we binnenkort met het grootste minder hinder project: de bouw van de tijdelijke snelweg, de Bypass. Die tijdelijke brug is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, de snelweg onder de grond te steken, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken én tegelijk het snelwegverkeer rijdend te houden.

Meer nieuws

Graag op de hoogte blijven?

Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief

Cookies

We onderscheiden volgende types cookies, naargelang hun doeleinden:

  • Essentiële / strikt noodzakelijke cookies:

    Deze cookies zijn nodig voor het functioneren van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden meestal geplaatst als reactie op jouw acties, zoals het instellen van privacyvoorkeuren, inloggen of het invullen van formulieren. Zonder deze cookies is een goede communicatie en navigatie niet mogelijk.
  • Niet-essentiële cookies:

    Deze cookies zijn op zich niet noodzakelijk om de website te laten functioneren, maar ze helpen ons wel een verbeterde en gepersonaliseerde website aan te bieden.
    Hieronder vallen:
    • » Functionele cookies:

      Deze cookies stellen de website in staat om verbeterde functionaliteit en personalisatie te bieden (bijvoorbeeld het weergeven van externe video’s). Ze kunnen door ons of door externe partners ingesteld worden wiens diensten we hebben toegevoegd aan onze pagina's.
    • » Analytische cookies:

      Met deze cookies houden we websitebezoeken en verkeer bij, zodat we inzicht krijgen in hoe onze website presteert en waar we kunnen verbeteren. Ze helpen ons te zien welke pagina's populair zijn en hoe bezoekers zich door de website bewegen.
    • » Targeting / advertising / marketing cookies:

      Deze cookies kunnen door onze advertentiepartners via onze website worden ingesteld. Ze worden door deze partners gebruikt om een profiel van jouw interesses samen te stellen en je relevante advertenties op andere websites te laten zien.

Wij gebruiken dus enerzijds onze eigen cookies en anderzijds cookies van zorgvuldig geselecteerde partners met wie we samenwerken.


Nog meer weten?

Kijk dan in onze uitgebreide Cookieverklaring » en ons Privacybeleid » .

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te bewaren en statistieken te verzamelen. Als je op de knop "Alles toelaten" klikt, geef je ons toestemming om alle cookietypes te gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie of je eigen voorkeur kunnen instellen, gebruik dan de knop "Aanpassen".
Cookie image